EPN-V2

TAB1400 Oral helse - bittfysiologi og patologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Oral Health – Occlusion and Pathology
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Bittfysiologi er læren om den funksjonelle anatomien og fysiologien til tyggemusklene, bittet og kjeveleddene (tyggeapparatet). Emnet fokuserer på okklusjons- og artikulasjonsteori og betydningen av å opprettholde eller gjenopprette riktig bitt og bitthøyde. Generell bittfysiologi og patologi i munnhulen er en vesentlig del av emnet. En viktig del er også forståelse for diagnostikk og behandling av funksjonsrelaterte lidelser i tyggeapparatet ved hjelp av tanntekniske produkter.

    Studenten vil opparbeide kunnskap og ferdigheter i design av enkle stabiliseringsskinner ved hjelp av digitale eller konvensjonelle framstillingsprosesser, samt kunnskap om blekeskinner og mulige konsekvenser ved bruk av disse. Grunnleggende prosedyrer innen avtrykkstagning, hygiene og journalføring inngår i emnet.

    Fordeling av studiepoeng: Teori 4 og ferdighetstrening 1.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
    • kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt
    • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
    • gjøre rede for relevante prosedyrer for hygiene og avtrykkstakning av en pasient
    • kjenner til bittskinner som beskyttelse/behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
    • kjenner til bruksområder og mulige konsekvenser ved bruk av blekeskinner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • framstille en fleksibel skinne
    • under veiledning ta enkle avtrykk av pasient delegert fra tannlege
    • utføre lovpålagt journalføring og sikker fillagring

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kultur
    • delta i tverrfaglig meningsutveksling relatert til valg av skinneterapi i et gitt kasus
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, selvstudier, demonstrasjonsforelesninger, seminarer og ferdighetstreninger, kombinert med teoretiske oppgaver individuelt eller i grupper. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning hvor ulike digitale læringsressurser blir gjort tilgjengelig for studentene på forhånd. Ferdighetstrening på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg grunnleggende ferdigheter for fremstilling av enkel fleksibel skinne.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 90 % tilstedeværelse i demonstrasjonsforelesninger på laboratoriet
    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstreninger, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over to dager. Enten skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 10 posent), eller en film/video, podcast, inntil 10 minutter.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelsene

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp med TANN1100 Tannmorfologi og biologi