Programplaner og emneplaner - Student
TAB1400 Oral helse - bittfysiologi og patologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Oral Health – Occlusion and Pathology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i tannteknikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bittfysiologi er læren om den funksjonelle anatomien og fysiologien til tyggemusklene, bittet og kjeveleddene (tyggeapparatet). Emnet fokuserer på okklusjons- og artikulasjonsteori og betydningen av å opprettholde eller gjenopprette riktig bitt og bitthøyde. Generell bittfysiologi og patologi i munnhulen er en vesentlig del av emnet. En viktig del er også forståelse for diagnostikk og behandling av funksjonsrelaterte lidelser i tyggeapparatet ved hjelp av tanntekniske produkter.
Studenten vil opparbeide kunnskap og ferdigheter i design av enkle stabiliseringsskinner ved hjelp av digitale eller konvensjonelle framstillingsprosesser, samt kunnskap om blekeskinner og mulige konsekvenser ved bruk av disse. Grunnleggende prosedyrer innen avtrykkstagning, hygiene og journalføring inngår i emnet.
Fordeling av studiepoeng: Teori 4 og ferdighetstrening 1.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
- kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt
- kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
- gjøre rede for relevante prosedyrer for hygiene og avtrykkstakning av en pasient
- kjenner til bittskinner som beskyttelse/behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
- kjenner til bruksområder og mulige konsekvenser ved bruk av blekeskinner
Ferdigheter
Studenten kan
- framstille en fleksibel skinne
- under veiledning ta enkle avtrykk av pasient delegert fra tannlege
- utføre lovpålagt journalføring og sikker fillagring
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kultur
- delta i tverrfaglig meningsutveksling relatert til valg av skinneterapi i et gitt kasus
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
- Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelsene
Emneoverlapp
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.