EPN-V2

TAB1400 Oral helse - bittfysiologi og patologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Oral Health – Occlusion and Pathology
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Bittfysiologi er læren om den funksjonelle anatomien og fysiologien til tyggemusklene, bittet og kjeveleddene (tyggeapparatet). Emnet fokuserer på okklusjons- og artikulasjonsteori og betydningen av å opprettholde eller gjenopprette riktig bitt og bitthøyde. Generell bittfysiologi og patologi i munnhulen er en vesentlig del av emnet. En viktig del er også forståelse for diagnostikk og behandling av funksjonsrelaterte lidelser i tyggeapparatet ved hjelp av tanntekniske produkter.

Studenten vil opparbeide kunnskap og ferdigheter i design av enkle stabiliseringsskinner ved hjelp av digitale eller konvensjonelle framstillingsprosesser, samt kunnskap om blekeskinner og mulige konsekvenser ved bruk av disse. Grunnleggende prosedyrer innen avtrykkstagning, hygiene og journalføring inngår i emnet.

Fordeling av studiepoeng: Teori 4 og ferdighetstrening 1.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
  • kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt
  • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
  • gjøre rede for relevante prosedyrer for hygiene og avtrykkstakning av en pasient
  • kjenner til bittskinner som beskyttelse/behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
  • kjenner til bruksområder og mulige konsekvenser ved bruk av blekeskinner

Ferdigheter

Studenten kan

  • framstille en fleksibel skinne
  • under veiledning ta enkle avtrykk av pasient delegert fra tannlege
  • utføre lovpålagt journalføring og sikker fillagring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kultur
  • delta i tverrfaglig meningsutveksling relatert til valg av skinneterapi i et gitt kasus

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
  2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
  3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%

Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor vurderer alle besvarelsene

Emneoverlapp

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.