EPN-V2

TAB1070 Teknologi og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology and Society
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The language is normally English.

    Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping;how we live, think, interact;and work.;Advances in;digitalization have;made digital competences;a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding;the benefits, the;limitations;and the transformative power;of technologies;on public and private life as well as;professional practice;is crucial.;

    In this course, students will acquire the basic knowledge;needed to harness the potential of;digital technologies;and identify opportunities to use technology;to;foster inclusion,;active participation, and;sustainability;in society;and the workplace.;Through;individual reflection,;shared exploration;and group discussions, students will;gain;awareness;of;how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.;;

    This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study.;Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and;essential to;the;function of society.;

  • Forkunnskapskrav

    No additional course-specific requirements.

  • Læringsutbytte

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
    • kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
    • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
    • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
    • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
    • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
    • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
    • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og seminarer med veiledning. Undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.

  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • deltakelse i minst ett av to seminarer
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.

    Flervalgsoppgavene gis delvis på engelsk og norsk språk.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Sensorordning

    Bestått/ ikke bestått

  • Emneoverlapp

    En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.