Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA70I Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Videre vil tverrprofesjonelt samarbeid bli vektlagt. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.
I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer. https://uni.oslomet.no/interact/
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og habilitering i hjemmet
- kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og kjennetegn på god familiesentret sykepleie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
- kan planlegge og gjennomføre sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
- kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
- har forståelse for hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons-, kommunikasjons-, og velferdsteknologi kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov kan medføre over tid og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
- har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
Arbeids- og undervisningsformer
SYKKPRA30M, SYKKPRA30K, SYKPPRA30M and SYKPPRA30K overlap 100 %.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne levere prosjektoppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:
-
Tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i prosjektbaserte praksisstudier og her inngår:
- Simulering palliasjon, i hjemmebaserte tjenester - 2 dager
- Simulering Student Best - 2 dager
- Tverrprofesjonelt og tverretatelig samarbeid (TPS) - 3 dager. Gjennomføres i praksisfeltet men en tverrfagølig studnetgruppe. Nærmere informasjon i arbeidshefte om tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis HV
- Innovasjon og tjenesteutvikling, deltakelse i workshop knyttet til nytekning og innovasjonsprosesser - 4 dager
-
INTER1300
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave i gruppe
- Gruppe på 3-5 studenter
- Gruppen formulerer en problemstilling om sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid eller (re)habiliterende virksomhet. Eksamensperioden går over hele perioden
- Omfang 3000 ord (+/-10 %)
- Artikkelformat
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
- kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformer
Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk kompetanse.
Emneoverlapp
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Innlevering av veiledningsdokument knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av tre deler:
- Innlevering av problemstilling og prosjektskisse til godkjenning. Hensikten med dette arbeidskravet er å kvalitetssikre problemstilling og struktur på oppgaven
- Godkjenning av informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide, spørreskjema eller lignende. Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer
- Innlevering av veiledningsdokument som viser helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen
Arbeidskrav 2
Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 minutters presentasjon. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.
Arbeidskrav 3
Praksisrapport etter 15 dagers pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10% + eventuelle vedlegg. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egne læringsaktiviteter i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.
Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.