EPN-V2

SYKPPRA70B Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.; Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familier
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger;;
  • har forståelse for hvordan språklig og kulturell bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i to sentrale temaer. Det er viktigheten av et godt foreldre-barn relasjon for livslang helse og ulike utfordringer i forhold til pubertet. Målet er å fremme helse gjennom gode relasjoner, samt øke kunnskap om pubertet og psykisk helse. Skjermbruk i en relasjonell sammenheng vil også være sentralt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak til studiet.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

  • kan gjøre rede forsentrale temaer knyttet til viktigheten av godt foreldre-barn relasjon og livslang helse
  • kan gjøre rede for kompleksiteten knyttet til pubertet og psykisk helse og uhelse, med særlig fokus på individ og gruppe tilnærming
  • kan beskrive utfordringer med skjermbruk i en relasjonell sammenheng
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Hjelpemidler ved eksamen

Forelesninger, gruppeoppgaver og selvstudier.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Hjemmeeksamen i gruppe

  • gruppe på inntil 7 studenter
  • Eksamensperioden går over hele emneperioden
  • Omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.

Emneoverlapp

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.