Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.; Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
- kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familier
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)
;
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
- behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
- kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger;;
- har forståelse for hvordan språklig og kulturell bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
;
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier innehar;krav om tilstedeværelse;(90 %),;egenpresentasjon;til praksisstart og egenvurdering til midt-;og sluttvurdering, førstehjelpsøvelse (kun kull 2020), simulering palliasjon - i hjemmebaserte tjenester – 2 dager, innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser – 2 dager, gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse etter midtveisvurdering knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som legges fram på et seminar før sluttvurderingen;;;;
;
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis;
Vurderingen tar;utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet,;vurderingskriterier,;den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen;og obligatoriske aktiviteter;gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse;(90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.;
;
Ved;ikke bestått;tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt (gjelder ikke ved godkjent INTER1300).
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått..
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling;fra;praksisveileder.;Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
SYKKPRA70 og SYKPPRA70 er 100 % overlappende.