EPN-V2

SYKPPRA60B Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne:

    • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
    • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
    • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
    • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
    • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
    • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
    • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
    • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

    eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for aldersrelaterte sykdomsforløp og behandlinger 
    • kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som mening, håp, tro og forsoning
    • kan drøfte hvordan sykepleier kan bidra til trivsel, helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon hos den enkelte  
    • kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i komplekse pleie- og behandlingsforløp og dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
    • kan observere og vurdere legemiddelbehandling for å forebygge problemer ved polyfarmasi
    • kan anvende kunnskap om demens for å forebygge- og håndtere utfordrende atferd
    • kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk i pleie- og omsorgstjenesten
    • kan ta ansvar for faglig ledelse gjennom å fordele og følge opp arbeidsoppgaver samt lede medarbeidere
    • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende, studenter og medarbeidere
    • kan reflektere over personsentrert sykepleie ved komplekse tilstander og kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over ulike måter å organisere og lede sykepleietilbudet og hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på tjenestene
    • kan reflektere over hva som kan forebygge- og løse konflikter
    • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
    • kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter som er på korttids- eller langtidsopphold i institusjoner
    • kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Et digitalt arbeidskrav gjennomføres før studiestart og omfatter en e-læringsmodul og gjennomføres via OsloMets digitale læringsplattform. Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (8 uker) inkludert selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Til del 1 Vurdering i praksis

    Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering.

     

    Til del 2 Individuell hjemme eksamen 

    For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

    • Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
    • Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering og eksamen

    Del 1 Vurdering i praksis

    Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

    Del 2 Individuell hjemme eksamen

    • Over 3 dager
    • Omfang 2500 ord (+/-10 %)

     

    Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

    Gradert skala ut på vitnemål.

  • Sensorordning

    Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    SYKKPRA60 og SYKPRA60 er 100 % overlappende.