EPN-V2

SYKPPRA60B Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for demens og aldersrelaterte sykdomsforløp og behandlinger 
  • kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som, mening, tro og forsoning
  • kan redegjøre for hva som fremmer og hemmer trivsel og tilhørighet ved langvarig helsesvikt 
  • kan drøfte hvordan sykepleier kan bidra til helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon og ressurser hos den enkelte
  • kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i kompleks pleie og behandlingsforløp og på en kortfattet og strukturert måte dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
  • kan identifisere pasientens helseressurser, og i samarbeid med relevante ressurspersoner, utvikle målrettede tiltak for å forbedre pasientens funksjonsnivå, aktive deltakelse og livskvalitet
  • kan observere virkninger, bivirkninger og interaksjoner ved polyfarmasi
  • kan anvende kunnskap om demens i møte med utfordrende atferd
  • kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk i pleie- og omsorgstjenesten
  • kan lede, fordele og følge opp arbeidsoppgaver, samt veilede medarbeidere i et team
  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende, studenter og relevant personell

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over personsentrert sykepleie ved komplekse og sammensatte tilstander og kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
  • kan reflektere over ulike måter å organisere og lede sykepleietilbudet og hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på tjenestene
  • kan reflektere over hva som kan forebygge- og løse konflikter
  • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter i sykehjem og eller omsorgsboliger
  • kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud

Arbeids- og undervisningsformer

Et digitalt arbeidskrav gjennomføres før studiestart og omfatter en e-læringsmodul og gjennomføres via OsloMets digitale læringsplattform. Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (8 uker) inkludert selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 Vurdering i praksis

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.

 

Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
  • Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
  • Faglig fordypningsoppgave, tema faglig ledelse og kvalitetsutvikling. Grupper 3-4 studenter. Basert på læringsutbytter i emnet velges en problemstilling. Metode for systematisk forbedringsarbeid anvende. Hovedfunn presenteres i et skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremlegg for medstudenter, samt medarbeidere og/eller lærer. Medstudentrespons etter gitte kriterier inngår i vurdering av arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

Gradert skala ut på vitnemål.

Sensorordning

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.

Undervisningsspråk er norsk.