EPN-V2

SYKPPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.

Forkunnskapskrav

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Første studieår
  • SYKK/SYKP2100 Personsentrert sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2022 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Første studieår.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
  • SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis, 5 stp.
  • SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

Læringsutbytte

Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole
  • har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole
  • har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole
  • kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver
  • kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet
  • kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene
  • har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering.

Del 1 Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell hjemme eksamen.

  • Over 3 dager
  • Omfang 2500 ord (+/-10 %)

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:

  1. Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.
  2. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt

Sensorordning

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.

Emneoverlapp

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.