EPN-V2

SYKPPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for demens og aldersrelaterte sykdomsforløp og behandlinger;
  • kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som, mening, tro og forsoning
  • kan redegjøre for hva som fremmer og hemmer trivsel og tilhørighet ved langvarig helsesvikt;
  • kan drøfte hvordan sykepleier kan bidra til helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon og ressurser hos den enkelte
  • kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i kompleks pleie og behandlingsforløp og på en kortfattet og strukturert måte dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
  • kan identifisere pasientens helseressurser, og i samarbeid med relevante ressurspersoner, utvikle målrettede tiltak for å forbedre pasientens funksjonsnivå, aktive deltakelse og livskvalitet
  • kan observere virkninger, bivirkninger og interaksjoner ved polyfarmasi
  • kan anvende kunnskap om demens i møte med utfordrende atferd
  • kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk i pleie- og omsorgstjenesten
  • kan lede, fordele og følge opp arbeidsoppgaver, samt veilede medarbeidere i et team
  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende, studenter og relevant personell

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over personsentrert sykepleie ved komplekse og sammensatte tilstander og kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
  • kan reflektere over ulike måter å organisere og lede sykepleietilbudet og hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på tjenestene
  • kan reflektere over hva som kan forebygge- og løse konflikter
  • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter i sykehjem og eller omsorgsboliger
  • kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud

Arbeids- og undervisningsformer

Et;digitalt arbeidskrav gjennomføres før studiestart og omfatter en e-læringsmodul og gjennomføres via OsloMets digitale læringsplattform. Praksisstudier:;i kommunehelsetjenesten (8 uker) inkludert selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser og temabaserte seminardager med fremlegg.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 Vurdering i praksis

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.

;

Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
  • Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
  • Faglig fordypningsoppgave, tema faglig ledelse og kvalitetsutvikling. Grupper 3-4 studenter. Basert på læringsutbytter i emnet velges en problemstilling. Metode for systematisk forbedringsarbeid anvende. Hovedfunn presenteres i et skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremlegg for medstudenter, samt medarbeidere og/eller lærer. Medstudentrespons etter gitte kriterier inngår i vurdering av arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.; Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurderingsuttrykk

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familier
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)
  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)
  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger;;
  • har forståelse for hvordan språklig og kulturell bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
  • har en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

Emneoverlapp

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.