Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA50B Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Persons with Mental Health Problems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
«Drag i samfunnet» (eng. "Drag in Society") er et skapende, tverrestetisk og tverrfaglig studie som går ut på at studenten skal anvende kunstformen «drag» i formidlingsprosjekter rettet mot ulike målgrupper i samfunnet. Drag ses her som iscenesettelse av kjønn og uttrykk gjennom transformasjonsteknikker og scenekunst. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom praktisk-teoretisk undervisning/workshops med hovedvekt på det praktiske. Her får studenten det som skal til for å kunne utvikle sitt drag-prosjekt og formidle dette til sin tenkte målgruppe. Dette videreutdanningsstudiet foregår i løpet av et halvår og gir til sammen 15 studiepoeng.
«Drag i samfunnet» er et enkeltemne (15 studiepoeng) der studentene jobber tverrfaglig og tverrestetisk. Læringsutbyttene fra dette studiet har relevans i andre fagfelt da det kan gi mangfoldskompetanse og verktøy å ta med seg videre inn i andre fagfelt. Særlig estetiske, pedagogiske og/eller kjønnteoretiske studier, som drama og teaterkommunikasjon, kunstformidling, design, og håndverk, pedagogikk, dans, sang og andre.
Undervisningen legges opp slik at studentene får muligheten til å tilnærme seg den kunnskapen og ferdighetene de trenger for å gjennomføre eksamen. Det legges vekt på det utøvende aspektet med drag, og derfor er all undervisning obligatorisk å delta på. Her må studenten regne med å jobbe fysisk på gulvet, samarbeide med medstudenter, utforske ulike uttrykk, utprøve på seg selv sminke, leke med kostymer og andre teknikker for å transformere seg selv inn til en dragkarakter. I tillegg skal vi koble på teori og praksis, mens vi jobber utøvende for å kunne reflektere over og drøfte drag opp mot relevante samfunnsnyttige problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Dette studiet bygger videre på emnet KUDRA6100 - Kunsten å dragge og krever at studenten enten har 15 studiepoeng i Kunsten å dragge, eller har en tilsvarende kunstnerisk praksis. Tilsvarende kunstnerisk praksis kan være aktiv drag-praksis over en periode på minimum 2 år. Sistnevnte krever en CV med kun drag-relatert utvalg som et tilleggsdokument ved søknad.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Har bred kunnskap om utvikling og formidling av kunstneriske konsepter til ulike målgrupper.
- Har kunnskaper om kunstnerisk utviklingsarbeid, queer metodologi og aksjonsforskning.
- Kjenner til norske og internasjonale drag-prosjekter/praksiser.
Ferdighet
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om drag, kunstneriske prosesser og produksjon til å skape egne prosjekter, og gjennomføre kreative prosesser.
- Kan selv og med andre planlegge, utøve og reflektere over egne og andres dragpraksis.
- Kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevant spørsmål, og la dette gjenspeiles i den kunstneriske prosessen.
- Kan utvikle en problemformulering for et dragprosjekt i samfunnet med utgangspunkt i sitt og andres skapende arbeid.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan beskrive, analysere og kommunisere eget og andres kunstneriske dragpraksis til fagfeller og til allmennheten.
- Kan plassere sitt eget arbeid i relasjon til tverrfaglig og samtidskunstnerisk praksis og teori.
Vurdering og eksamen
På dette studiet lærer studentene praktiske og teoretiske tilnærminger til kunstformen drag, studentene får lære om det norske dragfeltet og ta del i samarbeid med representanter fra dette, og skal utvikle projekter med utgangspunkt i drag som metode. De skal anvende teori i praktisk arbeid alene eller i samarbeid med andre, og en sentral forskningstradisjon på dette studiet er aksjonsforskning hvor det praktiske arbeidet drives av spørsmål om endringsbehov.
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i dette emnet er todelt, med én skriftlig og én muntlig del:
Del 1: Muntlig
I etterkant av den praktisk estetiske arbeidskravet, gjennomføres en muntlig eksaminasjon som innledes med en presentasjon fra studenten og en dialog med sensorene. I presentasjonen skal studenten drøfte den kreative prosessen, kunstneriske valg, teoretiske perspektiver og selve gjennomføringen ved å sette dette opp mot hverandre. Studenten disponerer 20 minutter på presentasjonen og deretter følger det en samtale med spørsmål fra sensorene på ca. 15 minutter.
Muntlig eksamen teller 70% av karakteren, og kan ikke påklages.
Del 2: Skriftlig
Med utgangspunkt i arbeidskravene, skal studenten reflektere, diskutere og drøfte sitt prosjekt opp mot samfunnsrelevante spørsmål og relevant teori. Oppgaven skal være mellom 2500 - 3000 ord.
Skriftlig eksamen teller 30 % av karakteren, og kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A - F.