EPN-V2

SYKPPRA50 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Persons with Mental Health Problems
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
  • kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
  • kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
  • kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
  • kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
  • kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
  • kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
  • kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

;

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (8 uker), inkludert selvstudier, simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.;

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).

;

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familier
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet (kun for kull 2020 studieåret 2022-2023)

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger;;
  • har forståelse for hvordan språklig og kulturell bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet

;

Sensorordning

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Emneoverlapp

Praksisstudier innehar;krav om tilstedeværelse;(90 %),;egenpresentasjon;til praksisstart og egenvurdering til midt-;og sluttvurdering, førstehjelpsøvelse (kun kull 2020), simulering palliasjon - i hjemmebaserte tjenester – 2 dager, innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser – 2 dager, gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse etter midtveisvurdering knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som legges fram på et seminar før sluttvurderingen;;;;

;