EPN

SYKPPRA40B Helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Promotion and Disease Prevention
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet lærer du om helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir deg kunnskap om forhold som fremmer helse og livskvalitet og utfordringer som medfører helserisiko. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse 
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektbaserte praksisstudier: Studentene arbeider med ulike temaer knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid med utgangspunkt i praksiserfaringer (3 uker inkludert INTER1200).

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektbaserte praksisstudier, 3 uker, obligatoriske 90 % tilstedeværelse

  • INTER1200, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe

  • Inntil 10 studenter i gruppen, 30 min.

Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med muntlig presentasjon.

Gruppen kan velge om den muntlig eksamen gis på norsk og/eller engelsk.

Ny eksamen: Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, får studentgruppen en ny mulighet å gjennomføre eksamen etter avtale. Dersom studentene ikke består eksamen for andre gang, vurderes emnet som ikke bestått for hele gruppen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer hver muntlig eksamen. 

Emneoverlapp

SYKKPRA40 og SYKPPRA40 og B er 100 % overlappende.