Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30KB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2024/2025
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2025
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnene SYKK/SYKPPRA21 og SYKK/SYKPPRA30 komplementerer hverandre. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet. Du skal gjennomføre 8 uker praksis i dette emnet.
 - 
    
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Bestått første studieår.
 - SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
 
eller tilsvarende.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
 - kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
 - kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
 - kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i sykepleiepraksis
 - kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
 - kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
 - kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
 - kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner
 
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
 - kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
 - kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
 - kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
 - har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
 - kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (8 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Simulering- og ferdighetstrening.
 - Digitalt seminar (ernæring)
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
 - 
    
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
 - 
    
Emneoverlapp
SYKKPRA30x og SYKPPRA30x er fullt overlappende.