Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA30KB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på og utdyper emne SYKK/SYKPPRA20. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt.; Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Bestått emne
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYPP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp. (OBS! Dette kravet gjelder fra kull 2022 i studieår 2023-2024)
- del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
- kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
- kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
- kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
- kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers;pedagogiske;ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg;;
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg;;
Ferdigheter
Studenten
- kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
- kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen;
- kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
- kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
- kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
- kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
- kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
- kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
- kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
- kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (7 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, simulering- og ferdighetstrening (sår) og digitalt seminar (ernæring).
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
The field of pathology deals with how different diseases and injuries change cells and tissue, thereby also changing the functioning of the tissue, organs and body. This course places emphasis on medical conditions and processes that prosthetists encounter in their professional practice. An introduction is also given to relevant forms of treatment from other health professions.
In this course, particular focus is on the following medical conditions and processes: diseases of the musculoskeletal system, rheumatic diseases, neurological diseases, cardiac diseases, vascular diseases, mental illness, infectious diseases, endocrine diseases, skin disorders including pressure sores, oncology, congenital pathology and lifestyle diseases.
Sensorordning
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
Emneoverlapp
Knowledge
The student
- can explain special pathology relevant to prosthetics and orthotics focusing on occurrence, aetiology, pathological processes, symptoms and clinical signs
- can explain injury mechanisms, and inflammatory and healing processes
- can describe the principles underlying other healthcare professions’ treatment of relevant medical conditions
- can describe war injuries and consequential conditions