EPN-V2

SYKPPRA30K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

See general rules in the programme plan. Students must have the following course requirements approved before examination:

  1. Present at least one paper from the list of literature for the peer students through a chosen medium (i.e. text, audio, video). Length: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
  2. Comment on at least two of the other literature presentations. Length: appr. 150 words +/- 10 % / 5 minutes
  3. Participate in making an overview of technology for assessment and its supposed application Length of individual presentations: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
  4. Plan and discuss one assessment session for a given case, related to the course literature. Length of presentation: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes

These tasks should be documented in a portfolio for each student.

Forkunnskapskrav

The students will be assessed according to a digital portfolio consisting of two elements:

  1. Presentation of a revised version of one of the course work requirements 1, 2 or 4, including your own comments on strengths and weaknesses. Length of presentation varies according to the chosen course work requirement (see above).
  2. A scientific text (about 2250 words +/- 10 %) discussing a self-defined research question within the field of e-assessment. The essay should employ at least two of the theoretical approaches presented in this course literature, and discuss the research questions according to these approaches.

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. A revised version of the portfolio can be submitted.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
  • kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers;pedagogiske;ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg;;
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg;;

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
  • kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen;
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
  • kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
  • kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
  • kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
  • kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester

Arbeids- og undervisningsformer

A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used. See assessment criteria in the programme plan.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The portfolio will be evaluated by an internal and external examiner.

Vurdering og eksamen

The following are sub themes of the course:

  • Evaluation and assessment
  • Formative and summative assessment
  • Self assessment, peer assessment and teacher-student-assessment
  • Technology for evaluation and assessment

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

SYKKPRA30M, SYKKPRA30K, SYKPPRA30M og SYKPPRA30K er 100 % overlappende.