EPN-V2

SYKPPRA20MB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Vurdering i praksis 

    Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis. 

     

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt (gjelder ikke ved godkjent INTER1300).

  • Forkunnskapskrav

    • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

    ;

    Bestått emne:

    • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
    • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
    • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
    • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.

    eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
    • kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
    • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
    • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
    • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
    • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre sykepleie gjennom å systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekten ved hjelp av sykepleieprosessen
    • kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
    • er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
    • kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
    • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
    • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
    • kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
    • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
    • behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
    • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
    • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
    • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Til del 1 - Vurdering i praksis

    Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering,;kurs i førstehjelp og kurs i blodprøvetaking.;

    ;

    Til del 2 - Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

    For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

    • Deltagelse på SF-enhet og seminarer, 4 uker. Obligatorisk 90 % tilstedeværelse

    Dersom studenten overskrider fraværsgrensen på SF-enhet og seminar kan en erstatningsoppgave kun leveres én gang før ordinær eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.  Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

    I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.

    https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Bestått emne:

    • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
    • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
    • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
    • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
    • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
    • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
    • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
    • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

    eller tilsvarende.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
    • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
    • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
    • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
    • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
    • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
    • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i kommuneheltjenesten
    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
    • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
    • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk (faglig, etisk og juridisk) over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
    • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
    • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
    • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
    • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
    • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
    • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
    • har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
  • Sensorordning

    Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.

    I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

  • Emneoverlapp

    Ikke relevant.