EPN-V2

SYKPPRA20KB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Utdanningen vil være utformet etter prinsippene for omvendt klasserom, der studentene mellom samlingene jobber med fagstoff gjennom digitale ressurser, lesing av litteratur og samarbeid i mindre grupper ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy. På samlingene vil det bli lagt vekt på studentaktive læringsformer i ulike bevegelsesmiljø. Det blir lagt vekt på utvikling av fagdidaktisk kompetanse for å skape inkluderende læringsmiljø. Det vil også bli lagt opp til prosesser som skal sikre at studentene mellom samlingene kontinuerlig arbeider med å utvikle sin egen praksis gjennom utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass. Utdanningen vil også bruke kandidatenes undervisningserfaring til å reflektere over hvordan generelle didaktiske ferdigheter kan brukes i kroppsøvingsundervisningen.

Forkunnskapskrav

  • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan forklare sykepleie ved ulike sykdommer
  • kan forklare hvordan depresjon, angst og rusavhengighet kan påvirke pasientens reaksjoner på sykdom (f.eks delir)
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekt (sykepleieprosessen)
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere ved bruk av standardisert terminologi i sykepleie
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • behersker generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen skal gjennom praktisk-metodisk og teoretisk undervisning kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge for elevenes læring. Utdanningen skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med en mangfoldig elevgruppe, samt kompetanse til å utvikle faget i framtida.

Videreutdanningstilbudet i kroppsøving vil legge vekt på å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å kunne undervise med utgangspunkt i fagets kjerneelementer og gjeldende læreplan. Dette innebærer særlig å knytte analyser av og arbeid med læreplanen til nyskapende og innovative undervisningsmetoder. Kroppsøving er et fag der vurderingsproblematikker har vært dominerende i fagdebatten, blant annet eksemplifisert av at innsats har blitt fjernet og senere gjeninnført som en del av vurderingsgrunnlaget. Vurdering er derfor et viktig tema for målgruppen for denne videreutdanningen. I tråd med innholdet i den pågående fagfornyelsen vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets aktivitetsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 - Vurdering i praksis

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:

  • kurs i førstehjelp
  • kurs i blodprøvetaking

Til del 2 - Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • Deltagelse på SF-enhet og seminarer, 4 uker. Obligatorisk 90 % tilstedeværelse

Vurdering og eksamen

Studiet tilbys på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet som en del av nasjonal strategi for videreutdanning av lærere ¿ Kompetanse for kvalitet. Målgruppe for studiet er lærere med godkjent lærerutdanning for undervisning i grunnopplæringen.

Hjelpemidler ved eksamen

Opptakskrav er bestått lærerutdanning. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å aktivt ta del i undervisning i kroppsøving. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • Har kunnskap om styringsdokumenter for kroppsøving i skolen
  • Har kunnskap om fagets egenart, legitimering og formål
  • Har fagdidaktisk kunnskap til å kunne analysere og forstå undervisnings- og læringsprosesser i kroppsøving
  • Har kunnskap om elevers læring, sosialisering og utvikling med relevans for undervisning i kroppsøving.
  • Har kunnskap om forhold som er viktige for å kunne drive inkluderende undervisning i kroppsøving
  • Har kunnskap om ulike former for vurdering
  • Har relevant kunnskap om kroppen i samfunns- og naturvitenskaplige perspektiv
  • Har kunnskap om sikkerhet og livberging ved undervisnings i kroppsøving
  • Har kunnskap om bevegelsesaktiviteter som er aktuelle for undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan bruke ulike former for vurdering for å fremme elevers læring
  • Kan vurdere elevers måloppnåelse på relevante og hensiktsmessige måter
  • Kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving
  • Kan anvendte vitenskaplig kunnskap i undervisning i kroppsøving
  • Kan utvikle og bruke egne bevegelsesferdigheter med tanke på undervisning i kroppsøving

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan reflektere over sentrale profesjonsetiske spørsmål med relevans for kroppsøving
  • Kan diskutere faglig utviklingsarbeid i kroppsøving med kollegaer
  • Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
  • Kan diskutere kroppsøvingsfagets rolle i og bidrag til allmenndannelse

Sensorordning

Studiet er et kombinert nettbasert og samlingsbasert tilbud som består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester (hhv. høst og vår). Hvert emne har tre samlinger som går over to dager. Før og mellom samlingene vil studenten få mellomarbeider (arbeidskrav) som knytter samlingenes tema til utvikling av kompetanse på egen arbeidsplass. Studentene skal arbeide med digitale ressurser gjennom en læringsplattform og delta i refleksjonsoppgaver knytta til egen praksis. I begge emnene vil det bli lagt vekt på relevante og læringsfremmende vurderingsformer. Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring der målet er læring gjennom kompetanseutvikling på egen arbeidsplass, utvikling av læringsfellesskapet studentene imellom, samt utvikling av studentens profesjonalitet og rolle som kroppsøvingslærer.

Emneoverlapp

Ikke aktuelt.