EPN-V2

SYKPPRA20KB Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.

Forkunnskapskrav

  • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

 

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Emnet STRÅL6020 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6110.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • kan gjøre rede for og drøfte virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • kan tolke og vurdere dosefordelinger ved ulike behandlingsopplegg
  • kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging (forward og invers), vurdering av dosefordelinger og behov for adapsjon under strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av ulike fraksjoneringsmønstre
  • kan utføre og evaluere kontroll av stråleterapiutstyr og planlagt behandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag, strålebiologi og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
  • kan analysere og kritisk vurdere kvalitetssikring, avvik og avvikshåndtering i stråleterapi

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformene består av digitale læringsressurser, forelesninger, seminarer, selvstudier, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på ferdighetstreninger, obligatoriske seminarer og gruppe- og prosjektarbeider

Hjelpemidler ved eksamen

Kombinert eksamen bestående av to deler:

1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)

2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E).

Ny eksamen: Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én (1) gang.

Vurderingsuttrykk

Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2: Kalkulator.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.