Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA10B Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Design og kommunikasjon i digitale medier er en praktisk-estetisk utdanning som gir kunnskap om digitale medier og visuell kommunikasjon.
Digitale medier har stor betydning for samfunnsutviklingen ved at de i stadig tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Studiet skal sette studentene i stand til å utforme og formidle budskap i en moderne medieverden.
Studiet er beregnet på studenter som ønsker å utvikle skapende evner, visuell kompetanse og praktisk-estetiske ferdigheter innen digitale medier. I studiet skal studentene tilegne seg grunnleggende design- og kommunikasjonsprinsipper. Studentene skal lære å mestre digitale verktøy. De lærer kreativ tenkning og problemløsning individuelt og i grupper, noe som gjør dem mer konkurransedyktige i dagens arbeidsmarked, uansett karrierevei.
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.
Årsstudiet gir som selvstendig enhet ingen grad, men kan gi innpass for emner eller inngå som deler i relevante bachelorstudier.
Anbefalte forkunnskaper
- Gjennomført emne SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
Forkunnskapskrav
Studiet retter seg mot søkere med teknisk-, kunstnerisk- eller kulturbakgrunn som ønsker kompetanse i digital visuell kommunikasjon, som informasjonsmedarbeidere, bibliotekarer, kulturarbeidere, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere. Studiet er av betydning for medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor.
Læringsutbytte
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
En student med fullført og bestått årsstudium i design og kommunikasjon digitale medier har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om produksjon, anvendelse og kommunikasjon gjennom ulike digitale bildeuttrykk
- har grunnleggende kunnskap om bruk av visuelle virkemidler
- har kunnskap om digitale verktøy for læring, kunnskapsdeling og samhandling
- har kjennskap til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
Ferdigheter
Studenten:
- kan fremstille tekst, bilde, illustrasjoner og historiefortelling i ulike digitale presentasjonsformer med kompetanse i tilhørende programvare
- kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt på en slik måte at design, uttrykk og struktur understøtter innholdet og gjør budskapet tilgjengelig for mottakerne
- kan anvende enkel programmering
- kan anvende ulike metoder for idé-, tekst- og konseptutvikling
Generell kompetanse
Studenten:
- har kritisk refleksjon og analytisk forståelse for den rolle digitale medier har i organisasjoner og samfunn
- kan reflektere over teknologien muligheter og begrensninger i arbeidet med å formidle, dele kunnskap og samhandle
- har kunnskap om juridiske rammer for bruk av og kommunikasjon gjennom digitale medier
- er oppmerksom på etiske dilemmaer knyttet til deling av informasjon
- kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.
Emnene tas som avsluttede faglige enheter, som til sammen utgjør årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier. Studiet kan tas som en frittstående årsenhet (60 studiepoeng) eller som del av en bachelorgrad (180 studiepoeng).
ZDB Digitale bilder
- digitale bilder og visuelle virkemidler
- bildebehandling, foto og grafisk layout
- idèutvikling i grupper
- utstyr og programvare
- opphavsrett og personvern
DKDM1200 Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
- illustrasjon og informasjonsgrafikk
- idè-, tekstutvikling og dramaturgi
- enkel koding og programmering
- dokumenttyper og strukturer som er karakteristiske for Internett
- programvare for nett, opptak, redigering og publisering av video, lyd og animasjon
- intellectual property rights (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)
ZKDM Kommunikasjon i digitale medier
- kommunikasjon og interaktiv formidling
- utvikling av digitale formidlingsressurser
- ide- og manusutvikling
- presentasjon med levende bilder
- utprøving av sosiale medierprint-, trykkerihåndtering og utskriftsmuligheter
DKDM1400 Interaktivtet og design
- interaktivitet og samhandling
- sosial design
- idè- og konseptutvikling
- koding og programmering for multimodal, mobil og interaktivt kommunikasjon
- gjenbruk og kobling av digitale objekter
- utviklingsarbeid i digitale medier
Vurdering og eksamen
Studiet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Det enkelte emnet i studieplanen går over et semester med ca. en kveld i uken. Hvert emne er 15 studiepoeng. Hvert emne omfatter 350 arbeidstimer for studentene hvorav om lag 80 timer er undervisning og veiledning med kurslærer på samlinger. De øvrige timene omfatter individuell veiledning, problembasert arbeid i grupper, oppgaveløsning, prosjektarbeid, kommunikasjon mellom kurslærer og studenter.
I studiet blir det lagt vekt på at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studiet tar i bruk digitalt verktøy, medier og læringsplattformer som høgskolen til enhver tid har tilgjengelig.
Det utarbeides undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanene. Denne gir nærmere informasjon om arbeidskrav og eventuell undervisning med krav om tilstedeværelse. Videre gir den informasjon om tidsplan for samlinger.
Hjelpemidler ved eksamen
No formal requirements over and above the admission requirements.
Vurderingsuttrykk
Upon successful completion of the course:
Knowledge
The student:
- understands why, when and how to use AI methods in realistic problems that they may encounter in their technical careers
- knows how to produce the necessary technical documentation
- understands how to manage a project in its expertise domain
Skills
The student:
- can work in a large group with a vaguely defined problem statement
- can assess different frameworks and tools for artificial intelligence in given contexts
- can build systems that realise aspects of intelligent behaviour
- can take part in the design and implemention of a relatively large AI project
- can debug AI applications and correct bugs at a system level (integration)
General competence
The students
- can work in a project within their specific expertise area
- is able to make decisions based on limited information
- is able to tolerate previous decisions when they turn out to be suboptimal and can evaluate them when better information becomes available
Sensorordning
The project work will be carried out in groups of a size suited for the assignment and focused around the relevant laboratories at OsloMet. The groups are relatively large, with 5-20 students.
Emneoverlapp
SYKKPRA10 og SYKPPRA10 er fullt overlappende.