Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA10B Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser og hvordan helsesvikt påvirker disse. Reaksjoner, opplevelser, symptomer og tegn på helsesvikt er sentrale temaer i emnet. Du skal lære deg å observere og kartlegge pasienters grunnleggende behov og ressurser. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal observere og reflektere over sykepleietilbudet til både pasienter og pårørende.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen – ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *https://uni.oslomet.no/interact/
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for normalutviklingen fra barn til voksen
- kan beskrive normale aldringsprosesser
- kan beskrive hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan beskrive hvordan grunnleggende behov og verdighet ivareta hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kan beskrive forhold som kan påvirke ivaretakelsen av grunnleggende behov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan, under veiledning, gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleie
- kan utføre hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med faglige og yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- kan reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter og pårørende
- kan reflektere over døden som fenomen, og kan beskrive symptomer og tegn på at død har inntrådt
- har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.
-
Vurdering og eksamen
Emnet inneholder obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer
Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent med emnene BV2200 Barnevern i velferdsstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak og BV2300 Barnevern i velferdsstaten - tvangstiltak og plassering utenfor hjemmet.