Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive normalutviklingen fra barn til voksen
- kan forklare normale aldringsprosesser
- kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens egenomsorgsressurser og ivaretakelsen av grunnleggende behov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan gjennomføre og begrunne personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen
- kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
- kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske retningslinjer
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (6 uker), fortrinnsvis sykehjem og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses. I tillegg tilhørere inspirasjonspraksis her, selv om gjennomføringen foregår i høstsemesteret.
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Til del 1 - Vurdering i praksis
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering.
Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- deltagelse på SF-enhet, 4 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse
- inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret)
- INTER1100, innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering og eksamen
Del 1 Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
- 4 timer
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.
Gradert skala ut på vitnemål.
Sensorordning
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Students who are admitted to Master studies within the following subject areas are eligible to apply for admission to the course: nutrition and/or health and nursing Sciences.