Programplaner og emneplaner - Student
SYKP2000B Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science and Research Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på SYKP/SYKK1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten. I dette emnet skal du lære hvordan du skal arbeide vitenskapelig. Du skal kunne lese forskningsartikler å få innblikk i metodiske styrker og svakheter i artiklene. Kvalitative og kvantitative metoder, eller en kombinasjon av disse, inngår i emnet. Du vil studere forskningsprosessen og grunnleggende vitenskapelige metoder gjennom praktiske øvelser. Emnet bidrar til forståelse av hvordan vitenskapelige metoder ligger til grunn for forskningsresultater.
Anbefalte forkunnskaper
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare hva som inngår i forskningsprosessen
- kan beskrive sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
- forstår tolkningen av og bakgrunnen for sentrale effektestimater og spredningsmål brukt i vitenskapelige studier
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
- kan beskrive kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet, pålitelighet
- kan beskrive forskjeller mellom humanistiske og naturvitenskapelige forskningstradisjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan forskningsresultater påvirkes av metodevalg og fortolkning underveis i forskningsprosessen
- kan vurdere forskningsetiske aspekter
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen i gruppe.
- Grupper inntil 7 studenter
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 3000 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon samt samspillet mellom disse er nødvendig for paramedic. Det gir grunnlag for å undersøke strukturer, funksjoner og skader i ulike organer. Samtidig gir emnet kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger.
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
- kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
- kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
- kan gjøre rede for syre-base balansen
- har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
- kan gjøre rede for sansenes oppbygging og funksjon
- har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
- kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
- kan identifisere alle større knokler og ledd
- kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
- kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
- kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
- kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
- kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr
Generell kompetanse
Studenten
- forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
- forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater