EPN-V2

SYKP1410 Sykdom og helsesvikt Emneplan

Engelsk emnenavn
Diseases and Health Deficits
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
13.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap om patologi og behandling inkludert farmakologi er en forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de vanligste sykdommene innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Du skal også tilegne deg kunnskaper om farmakologi. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, i 2. studieår.

Forkunnskapskrav

Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).

I fagfordypningen i begynneropplæring vil elevperspektivet være framtredende. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse, faglig og sosialt, ut fra egne forutsetninger. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elevene de første årene i skolen utvikler skriftspråklig og matematisk kompetanse. Studiet skal utvikle studentenes evne til å avdekke og sette seg inn i de forskjellige elevers kunnskaper og ferdigheter for å kunne tilrettelegge begynneropplæringen best mulig. På denne måten skal undervisningen gi elevene mulighet til engasjement og fremme deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.

Fordypningen skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet og kombinerer komparative perspektiver på begynneropplæring. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål.

Tre sentrale temaer i emnet Den praktiserende og reflekterende lærer er det lekende og lærende barnet, begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk og kommunikasjon og klasseromskultur.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
  • kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
  • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på workshop, 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
  • Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

  • 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenter skal gjennomføre minst to dagers observasjon på småskoletrinnet, fortrinnsvis i første klasse. Observasjonen skal gjennomføres på bakgrunn av en godkjent problemstilling (nærmere retningslinjer gis ved semesterstart). Studenter som gjennomfører totalt 10 dagers praksis første året på masterstudiet, kan gjøre observasjonen i forbindelse med denne praksisen.
  • Etter gjennomført observasjon leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %. Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på ca. 15 minutter på universitetet.
  • Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret, og både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneoverlapp

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.