EPN-V2

SYKP1400 Diseases and Health Deficits Course description

Course name in Norwegian
Sykdom og helsesvikt
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

In this course, the students will acquire knowledge of the most common diseases in medicine and surgery among children and adults. Knowledge of pathology and treatment are a precondition for the nurse’s assessment, action and decision processes. This is a preparatory course leading up to SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases taken in the second year.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

KnowledgeThe student is capable of

  • describing the most common diseases that might require medical or surgical treatment, with a focus on symptoms and signs, phases of illness and treatment
  • stating the grounds for causes, prevention, symptoms and signs, assessment, treatment, prognosis and complications in the most common diseases among children
  • describing the most common tests and examinations used to diagnose disease
  • describing different groups of drugs for the most common internal medicine diseases and conditions requiring surgery, with emphasis on effects, possible side effects and interactions

CompetenceThe student is capable of

  • reflecting on how knowledge of the most common diseases and causes of health deficits are key to the practice of nursing

Teaching and learning methods

Self-study, lecturers, digital learning resources, E-learning courses, knowledge tests using web exercises

The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.

Course requirements

Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.

Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i andre teaterformer. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.

Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.

Bevegelsesteater er et av valgemnene i bachelorløpet Drama- og teaterkommunikasjon.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.

Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.

Disse områdene er:

  • praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)

Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.

Assessment

Læringsutbytte:

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bevegelsesteatrets kunstneriske ståsted i samtiden
  • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
  • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
  • har kunnskap om samspill mellom aktører, rom og publikum
  • kjenner til historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteateret som referanse for egen skapende virksomhet
  • kjenner til fagets egenart og anvendelse gjennom ulike medier
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid samt nytenkning innenfor fagområdet bevegelsesteater
  • kjenner til bevegelsesteatrets didaktiske retningen

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremstille bevegelsesaktører til scenisk bruk
  • kan fremstille sceniske rom for bevegelsesteater
  • kan utvikle egen dramaturgisk og visuell forståelse for bevegelsesteater
  • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk skapende arbeid
  • har kompetanse i å anvende kilder, formidle begreper og grunnleggende teorier innen bevegelsesteater.

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere bevegelsesteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
  • kan drøfte eget skapende arbeid og bidra til utvikling av god praksis
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Delta aktivt i følgende underaktiviteter som en del av undervisningen og det selvstendige arbeidet:

  • Workshops- og forestillingsarbeid.
  • Interne gruppevisninger.
  • Overvære minst 4 profesjonelle forestillinger relatert til faget.
  • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
  • Utarbeiding av to koreografi-regikonsepter
  • Utarbeids og visning av to sceniske presentasjoner.
  • Innlevering av teoretisk oppgave som reflekterer historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteater opp mot sentral teori, omfang 500-1000 ord. Og en muntlig fremstilling av oppgaven for medstudenter.

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

Grading scale

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell

En solo-visning av ca. 5 - 10 minutters varighet med etterfølgende muntlig samtale. Et skriftlig notat med kandidatens kunstneriske valg for visningen leveres i forkant.

Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Utviklingsoppgaven skal drøfte en selvvalgt problemstilling innenfor fagets bevegelsesteater. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Det gis tre ukers forberedelsestid. Gruppens skriftlige koreografi-regikonsept innleveres i forkant.

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med studieadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med studieadministrasjonen.

Examiners

Gradert skala A-F.

Overlapping courses

1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell:

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

2. Utviklingsoppgave - individuell:

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe:

To sensorer; Ekstern sensor brukes jevnlig.