EPN-V2

SYKP1310B Legemiddelhåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Administration of Medicine
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
2.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære grunnleggende legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenhengen mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Tematikken vil bli videreført i andre og tredje studieår.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale begreper i legemiddelhåndteringen
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet er ordinert til legemiddelet er gitt eller kassert
  • kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
  • kan beskrive relevante lover og forskrifter for helsepersonell som håndterer legemidler, inkludert avviksrapportering, dokumentasjon generelt og hvordan legemidler kasseres

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
  • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom forsvarlig legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole. Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag
  • kjenner til aktuelle læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner i et læringsfellesskap
  • kjenner til gjeldende lovverket for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kjenner til helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kjenner til gjeldene lovverk og styringsdokumenter for kvalitetssikring og trygg mat som er relevante for yrkesutøvelsen innenfor restaurant og matfagene
  • kjenner til gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk, og sosialt entreprenørskap.

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring innenfor restaurant- og matfagene tilpasset elevenes og lærlingenes behov
  • kan tilrettelegg for at elevene skal jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan henvise til og bruke ulike kvalitetsteorier, kvalitetssikringsmetodikk og begrunne kritiske valg i gjennomføring av kvalitetssikringsprosjekter
  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske - og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser.
  • kan utøve grunnleggende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ved faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og involvering av lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv

Vurdering og eksamen

I dette emnet er det forelesning- og dialogpreget undervisning, gruppearbeid og erfaringsdeling, mappemetodikk, entreprenørielle prosesser, veiledning, praktiske øvelser, og refleksjoner over egen praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Yrkesteoretisk oppgave. Individuell dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på entreprenøriell praksis og yrkesutøvelse. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes inn i undervisningen i restaurant- og matfagene. Dokumentasjon og refleksjon sammenfattes i teksten, og vektes likt ved vurdering av arbeidskravet.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som bilder, undervisningsplaner, elevoppgaver, etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori og reflektere over egen læring

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Emneoverlapp

To interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.