EPN-V2

SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Pharmacology and Administration of Medicine
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære grunnleggende farmakologi, legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenheng mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Dette er et innføringsemne i farmakologi og legemiddelhåndtering og tematikken vil bli videreført både i andre og tredje studieår.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av utvalgte legemidler
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet blir ordinert til pasienten har tatt det eller legemidlet blir kassert
  • kan referere til relevant lovgivning og forskrifter for legemiddelbruk, herunder forskrift for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
  • kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter.
  • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstudier, forelesning, arbeid med oppgaver i grupper i workshop. Digitale læringsaktiviteter. Simulering i legemiddelhåndtering på SF-enhet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse på workshop og regnegrupper, obligatorisk 80 % tilstedeværelse
  • simulering i legemiddelhåndtering, foregår på SF-enhet 1 dag
  • refleksjonsoppgave fra simuleringen på omfang 1000 ord (+/- 10 %)
  • flervalgsoppgave, kvalifiserende regneoppgaver (100 % riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • I legemiddelregning
  • 3 timer
  • For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator utlevert fra OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Ledelse av lærings- og læreplanarbeid.

Emnet skal gi økt kunnskap og ferdigheter for å kunne løse konkrete utfordringer ved læreplanarbeid som skal gjøre barn og unge bedre i stand til å møte fremtidens utfordringer i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring. Emnet innbefatter samarbeid med skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper i lærings- og læreplanarbeid og tilsvarende ferdigheter i å lede lærings- og læreplanarbeid i skolen.

Det nye læreplanverket introduserer et nytt kompetansebegrep som forutsetter aktive elever som tar ansvar for egen læring gjennom blant annet å fordype seg i utvalgte læringstemaer. Tilsvarende vil ideene i det nye læreplanverket utfordre lærerrollen. I arbeidet med lærings- og læreplanarbeidet vil rektor derfor måtte utvikle og lede skolens profesjonsfellesskap på en måte som skaper motivasjon og endringsvilje gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring. En kritisk fase i arbeid med læreplananalyse er at samtalene om læreplanen blir på et abstrakt nivå og ikke fører til ny praksis. For å kunne lede lokalt læreplanarbeid må derfor skoleledere kjenne til og identifisere de ulike læreplannivåene; ideenes læreplan, den formelle læreplan, den oppfattede læreplan, den operasjonaliserte læreplan, og den erfarte læreplan. Disse læreplannivåene eller læreplanens ulike ansikter gir en god analytisk tilnærming til læreplanarbeidet. Det understreker at en læreplan er noe langt mer enn et dokument. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Det vil derfor bli lagt vekt på anvendelse av kunnskap gjennom ledelse av konkret utprøving av tiltak, samt etablering av en sterk forebyggende kapasitet i egen organisasjon. I tillegg skal emnet forberede studentene på å gjennomføre konkrete intervensjoner i egen organisasjon med formål å sikre at regelverkets intensjoner om et trygt og godt skolemiljø for elevene realiseres i daglig virksomhet.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert kunnskap om tolking og forståelse av læreplanverket
  • avansert kunnskap om ideene i det nye læreplanverket
  • dybdeinnsikt i hvordan læreplanendringene påvirker skolens etiske og verdimessige fundament
  • dybdeinnsikt i hvordan ansvarliggjøring skjer gjennom kompetanseutvikling
  • inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt læringsfellesskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en læreplananalyse
  • lede analyseprosesser i personalet
  • utvikle ledelse som lagarbeid og mellomledernes potensiale
  • lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
  • lede skolens kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og forstå hvilken betydning utfordringer i læreplanverket har for elevens læring
  • ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i et læreplanarbeid
  • se sammenhenger mellom læreplanverket og de ansattes lærings- og utviklingsarbeid og elevens læringsmiljø
  • kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om hvordan læreplanverket kan bidra til utvikling av elevenes læring