EPN-V2

SYKP1060B Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Musikk 2 (30 studiepoeng) bygger videre på Musikk 1 i grunnskolelærerutdanningen (eller tilsvarende kompetanse) og kan velges av tredje- og fjerdeårsstudenter og av eksterne søkere.

Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de kan ta aktivt del i musikk gjennom aktivitetsformene musisering, komponering og lytting. I dette musikkstudiet legges det derfor vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske og kunstneriske utvikling og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning.

Faget i lærerutdanningen skal gi grunnleggende innsikt i den norske og internasjonale musikkarven, i musikk som flerkulturelt samfunnsfenomen og i musikk som identitetsskapende kraft og uttrykksform. Det skal gi grunnlag for studentenes allmenne danning og faglige vekst og gi dem opplæring i å kunne ta aktivt del i kultur-, skole- og fagutvikling i sitt framtidige yrke. Studentene vil få innsikt i musikkfagets særlige bidrag når det gjelder utfordringer knyttet til det helhetlige opplæringsløpet, inkludert overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Det vil også være naturlig å involvere studenter med flerkulturell bakgrunn i den flerkulturelle undervisningen.

Arbeidet med faget på alle nivå vil omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjennelsesformene vi finner i musikkfaget i gjeldende læreplaner for grunnskolen og i praksisfeltet. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenom skolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og er derfor sentralt på alle nivå. Læringsutbyttebeskrivelsene for faget presenteres under de enkelte emnene.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn. For å sikre progresjon i praksisopplæringen er det beskrevet profesjonstemaer for de ulike studieårene. Videreutdanningsstudenter har ikke veiledet praksis, men kan ha praksisrelaterte arbeidskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Undervisningen i studieenheten går over to semestre. Undervisning og læring i studiet veksler mellom forelesninger, fellesarbeid, gruppearbeid, individuelt arbeid, øving, utøvende og praktisk prosjektarbeid, alt etter hvilke deler av studiet en arbeider med. Der det er naturlig, gis det plass for emne- og blokkundervisning.

Faste undervisningstimer gjennom studieåret er normalt fordelt på:

  • Hovedinstrument.
  • Akkompagnementsinstrument.
  • Musikkorientering.
  • Musikkteori, hørelære, arrangering og komponering.
  • Fagdidaktikk.
  • Metodikk.
  • Kor- og ensembleledelse.

Digital kompetanse vil inngå som en naturlig del i ulike deler av studiet. I tillegg gis det blokkundervisning i emnet.

Undervisning i ett eller flere temaer i Musikk 2 kan bli gitt på engelsk.

Danningsperspektivet i faget er en naturlig og viktig del av fagdidaktisk undervisning og refleksjon i musikkfaget. Dette perspektivet understrekes særlig gjennom et fokus på idéhistoriske aspekter, men blir også berørt gjennom arbeid med læreplaner eller musikkhistoriske emner, gjennom utøvende virksomhet samt i refleksjon over praksis.

I løpet av studiet vil også temaer som omhandler flerkultur, samt kjønns- og likestillingsperspektiver innenfor musikkfaget berøres. Studentene vil bli både bli gjort kjent med aktuell forskning som tar for seg disse perspektivene innenfor musikkfaget, og de vil arbeide med dem på flerfaglig basis.

Studiet skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget musikk, slik disse er utformet i gjeldende læreplan for musikk i grunnskolen.

Videre vil studentene lære å tilrettelegge for, lede og vurdere musikkopplæring i grunnskolen. Dette innebærer blant annet å utvikle vurderingskompetanse knyttet til lytte-, sang-, samspill- og danseprosesser, improvisasjons- og komposisjonsprosesser. I dette arbeidet vil praksisopplæringen spille en vesentlig rolle, ved å gi gode rammer for fagpraksis i musikk.

Studentene vil møte varierte arbeidsmåter, undervisningsmetoder og læringsmateriell for grunnskolefaget musikk på 1. til 7. trinn. Videre vil det være tilknyttet et fastlagt pensum til både teoretiske og praktiske fag og emner. Hensikten er å lage en god sammenheng mellom teori og praksis, og legge opp til varierte arbeidsmåter gjennom hele studiet. Studentene vil utvikle evne til å gjennomføre tilpasset opplæring, både for elever med spesielle evner og vansker, og for elever med ulik bakgrunn, og med ulike forutsetninger og interesser.

Likeledes vil studentene få innsikt i musikkfagets særlige bidrag når det gjelder utfordringer knyttet til det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring. Musikksosiologisk og musikkpsykologisk innsikt i identitetsdanningsprosesser og ungdomskultur, hvor musikk spiller en viktig rolle, vil gi en forståelsesramme og forskningsbasert forankring for musikkdidaktiske tiltak rettet mot disse overgangene. Studentene vil gjøres kjent med musikkfagets muligheter til styrking av skoletilknytning, elevers identitet og selvfølelse, elevmedvirkning, mestring og motivasjon. Alle disse temaene er sentrale når det gjelder å møte utfordringer knyttet til det helhetlige opplæringsløpet.

Studentene vil i løpet av studiet møte temaer som berører temaet yrkesretting i faget. Dette kommer særlig til uttrykk som et tverrfaglig fokus på entreprenørskap i løpet av studiet, men er også en del av fagdidaktisk refleksjon i forbindelse med legitimering av faget.

Studiet bygger på forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjennelsesformene vi finner i gjeldende læreplaner for musikkfaget i grunnskolen og i praksisfeltet. Forskningsbasert refleksjon over ungdomskultur og flerkulturelle perspektiver står også sentralt i studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og metoder i undervisning på trinn 1, 2 og 3 i Læreplanen
  • kan reflektere over bruk av ulike IKT-midler i undervisningen
  • kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-psykologiske emner, herunder kjøreprosessen og risikobegrepet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning i klasse/gruppe på trinn 1 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 2 i Læreplanen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 i Læreplanen
  • kan bruke relevant IKT i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i samarbeid og diskusjon med andre studenter
  • kan kommunisere konstruktivt med elever og medlærere/medstudenter
  • kan gi og ta imot tilbakemeldinger på undervisningsøvelser

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisning gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og i skolebil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.

Vurdering og eksamen

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis (gjennom hele semesteret). Innholdet i praksis er observasjon av praksiveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og veiledning/etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er viktig del av praksisundervisningen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i tredje semester.

Se praksisguide for mer informasjon om innhold og organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en tre timers undervisingssekvens innen trafikalt grunnkurs sammen med en eller flere medstudenter. Dokumentasjonen kan være skriftlig og/eller tilsvarende med andre media som video, foto, lydopptak og skal omfatte studentens refleksjon over tilbakemeldinger fra praksisveileder og medstudenter. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord +/- 10 %, (5 minutter video eller lydopptak kan erstatte ca. 500 ord +/- 10 %).
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, Læreplanen tema 2.10. Dokumenteres skriftlig med et omfang på ca. 1400 ord +/- 10 %, eller med bruk av video eller ved lydopptak (5 minutter video- eller lydopptak erstatter ca 500 ord +/- 10 %).
  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning, og i tillegg skal observasjoner av praksisveileder og av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på ca 700 ord +/- 10 %, som beskriver egen læring.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3. Omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca. 200 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og er også åpent for eksterne søkere.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg er det krav om bestått Musikk 1 i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn eller tilsvarende.

Sensorordning

Gradert skala A-F

Emneoverlapp

Emnet inneholder følgende temaer

  • planlegging, gjennomføring, vurdering og analyse av undervisning og veiledning/coaching
  • analyse av Læreplanens mål, innhold og arbeidsmåter
  • IKT i undervisningen
  • trafikkpsykologi
  • elever med spesielle behov
  • selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
  • refleksjon og oppmerksomhet på seg selv og andre
  • yrkesetisk kompetanse