EPN-V2

SYKP1060B Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills. 

Anbefalte forkunnskaper

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see                    https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about

Forkunnskapskrav

Multimedial produksjon II bygger på Multimedial produksjon I. Emnet viderefører og utdyper kunnskap om og ferdigheter i produksjon av audiovisuelle fortellinger på flere ulike plattformer. I tillegg vektlegges kommunikasjon med definerte publikumsgrupper og brukere.

Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.

Læringsutbytte

  • 15 studiepoeng overlapp med FARMA1310 Biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskaper

Studenten

  • har utdypet kunnskap om prosjektorganisering og produksjonsarbeid
  • har utdypet kunnskap i produksjonsplanlegging av en audiovisuell produksjon innen fakta eller fiksjon
  • har kunnskap om arbeidsdeling og ulike roller innen flermediale produksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om manusskriving og grunnelementer i storytelling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon på tvers av medieplattformer
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen flermedial produksjon.

Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere en reportasje for nett og tv
  • har trening i ideutvikling, manusskriving og produksjonsplanlegging av en audiovisuell fortelling innen fakta eller fiksjon
  • kan planlegge og gjennomføre vanlige medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt på en effektiv måte med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer.
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper, bringe med seg medieteoretiske perspektiver i arbeidet med, og tilpasse teknisk gjennomføring i henhold til innholdsmessige fortellergrep i en medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan planlegge og gjennomføre en flermedial produksjon og kommunikasjon som involverer både web og en visuell produksjon.
  • kan drøfte sentrale problemstillinger knytta til flermedial produksjon

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.

I løpet av semesteret skal studentene lage en flermedial produksjon med tilhørende nettside og kommunikasjonsplan som et prosjektarbeid i grupper på normalt 3-5 studenter. Prosjektarbeidet skal resultere i et medieprodukt og en teoretisk del knyttet til produksjonen (se vurdering).

I arbeidet med den teoretiske delen knyttet til medieproduktet stilles det krav om:

  • en avgrenset teoretisk problemstilling knyttet til prosjektarbeidet
  • definert målgruppe
  • en redegjørelse for idé, research og produksjon
  • en prosjektplan
  • en egenevaluering av sluttproduktet og vurdering av gruppeprosessen på til sammen ca. 10 sider
  • som vedlegg: siste versjon manus og prosjektplan

Vurdering og eksamen

Emnet har 2 arbeidskrav som må godkjennes av faglærer for at studenten skal få gå opp til eksamen:

-Gjennomført og bestått teoriprøve. Studentene får inntil 3 forsøk på å bestå teoriprøven som er en multiple choice prøve der minst 6 av 8 riktige svar gir bestått.

-Prosjektplan for eksamensprosjekt inkludert kommunikasjonsplan, produksjonsplan, manusskisse og gruppepresentasjon. Prosjektplan og gruppepresentasjon må godkjennes av faglærer. Hvis planen ikke blir godkjent kan gruppa få levere på nytt en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn til fravær ved innlevering eller presentasjon kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

Frister for og nærmere detaljer om innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Avsluttende vurdering i emnet består av to deler.

Eksamensdel 1: Prosjektet. Gruppas medieproduksjon inkludert teoretisk del leveres inn for vurdering. Det gis en felles vurdering for gruppa.

Eksamensdel 2: Individuell muntlig høring. Kandidaten eksamineres både i prosjektoppgava og relevante deler av pensum fra det første studieåret. Karakteren fra eksamensdel I kan justeres ett trinn opp eller ned.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F

Emneoverlapp

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.