Programplaner og emneplaner - Student
SYKP1000 Sykepleiens grunnlag 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foundations of Nursing 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 13.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.
Inspirasjonspraksis tilhører første praksisemne (PRA10) i vårsemesteret. Selve gjennomføringen skjer i høstsemesteret og vil dukke opp i timeplan i dette emne.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
- kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess
- kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
- kan beskrive og begrunne hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
- kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet og omsorg
- kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for pasienten og sykepleiepraksis
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over en etisk vanskelig problemstilling ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg og praksisstudier: simulering og ferdighetstrening (2 uker) og inspirasjonspraksis (1 uke).
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %)
- deltakelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse
- deltagelse på SF-enhet, 2 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse
Vurdering og eksamen
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Hjelpemidler ved eksamen
The student must have been admitted to the study programme.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO
- and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
Emneoverlapp
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars.