EPN

SYKP1000 Sykepleiens grunnlag 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Foundations of Nursing 1
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
13.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet lærer du om sentrale teorier, begreper og verdier i sykepleie og hva som begrunner sykepleie som selvstendig profesjon. Menneskets grunnleggende behov og ressurser samt hva som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behov er sentralt i emnet. Dette danner grunnlaget for sykepleierens oppgaver både i kommune- og spesialisthelsetjeneste. Videre studeres etiske perspektiver, vurderings-, handlings- og beslutningsprosesser i sykepleie og sykepleierens relasjonelle ansvar. 

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
  • har grunnleggende kunnskap om teorier og sentrale begreper i sykepleie
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov og ressurser
  • kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
  • kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
  • kan beskrive hva som inngår i sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess
  • kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
  • kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet, solidaritet
  • kan beskrive hvordan kulturelle forhold og sosial ulikhet kan ha betydning i helserelaterte forhold
  • kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for sykepleiepraksis
  • kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over etiske problemstillinger ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
  • kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdighet som, aktiv lytting og gi- og å ta imot konstruktiv feedback og uttrykke uenighet på en hensiktsmessig måte
  • kan ta imot veiledning og reflektere over egen rolle og deltakelse i gruppesamarbeid
  • kan følge prinsipper for akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om grunnleggende sykepleie og sykepleiernes funksjonsområder
  • kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, ferdighetstrening og simulering.

Deler av undervisningen er organisert som Flipped Classroom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Refleksjonsoppgave, individuell oppgave om forventninger til egen og andres deltagelse i gruppearbeid, omfang 1000 ord (+/- 10 %)
  • Deltakelse i kommunikasjonstrening
  • Deltakelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse på seminarer
  • Inspirasjonspraksis, 1 uke praksis med fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Veiledet av tredje års studenter.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe

  • Gruppe på 3-5 studenter
  • 3 dager
  • Omfang: 2500 ord (+/- 10 %)
  • Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, maksimum 350 ord (+/-10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKK1000 og SYKP1000 er 100 % overlappende.