EPN

SYKKPRA70I Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Videre vil tverrprofesjonelt samarbeid bli vektlagt. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet.  Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer. https://uni.oslomet.no/interact/

Forkunnskapskrav

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper

  • kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og habilitering i hjemmet

  • kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og kjennetegn på god familiesentret sykepleie

  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

  • kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng

  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*

  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte

  • kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder

  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet

  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger  

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte

  • har forståelse for hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet

  • kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*

  • kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*

 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons-, kommunikasjons-, og velferdsteknologi kan styrke tjenestetilbudet i kommunen

 

  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov kan medføre over tid og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet

  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid

  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

  • kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem

  • kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid

  • har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*

 

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektbaserte praksisstudier i 9 uker i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester. Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, digitale læringsressurser og seminarer.

Deler av undervisningen er organisert som Flipped Classroom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd. 

I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne levere prosjektoppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:

  • Tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i prosjektbaserte praksisstudier og her inngår:

    • Simulering palliasjon, i hjemmebaserte tjenester - 2 dager

    • Simulering Student Best - 2 dager

    • Tverrprofesjonelt og tverretatelig samarbeid (TPS) - 3 dager. Gjennomføres i praksisfeltet men en tverrfagølig studnetgruppe. Nærmere informasjon i arbeidshefte om tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis HV

    • Innovasjon og tjenesteutvikling, deltakelse i workshop knyttet til nytekning og innovasjonsprosesser - 4 dager

  • INTER1300

    • Gjennomført gruppearbeid i tverrprofesjonell gruppe på 8 - 10 studenter over to dager

    • Individuell logg. Omfang: 300 ord +/- 10 %

 

 

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave i gruppe

  • Gruppe på 3-5 studenter
  • Gruppen formulerer en problemstilling om sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid eller (re)habiliterende virksomhet. Eksamensperioden går over hele perioden
  • Omfang 3000 ord (+/-10 %)
  • Artikkelformat

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått. Den samme karakteren gis til alle studentene i gruppen. 

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA70 og SYKPPRA70 er 100 % overlappende.