Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA60B Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing for Patients with Complex Health Challenges
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for aldersrelaterte sykdomsforløp og behandlinger
- kan vurdere pasienters eksistensielle behov, og sentrale fenomener som mening, håp, tro og forsoning
- kan drøfte hvordan sykepleier kan bidra til trivsel, helsefremming og opprettholdelse av fysisk og kognitiv funksjon hos den enkelte
- kan gjøre rede for hvordan helse- og sosialpolitikk legger føringer for utvikling av kvalitet i kommunehelsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, vurdere og ta kliniske beslutninger i komplekse pleie- og behandlingsforløp og dokumentere pasientens situasjon og behov for sykepleie i pasientjournalen
- kan observere og vurdere legemiddelbehandling for å forebygge problemer ved polyfarmasi
- kan anvende kunnskap om demens for å forebygge- og håndtere utfordrende atferd
- kan utføre prioriterte pasientsikkerhetstiltak og diskutere hvordan dette kommer til uttrykk i pleie- og omsorgstjenesten
- kan ta ansvar for faglig ledelse gjennom å fordele og følge opp arbeidsoppgaver samt lede medarbeidere
- kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter, pårørende, studenter og medarbeidere
- kan reflektere over personsentrert sykepleie ved komplekse tilstander og kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over ulike måter å organisere og lede sykepleietilbudet og hvordan det kan ha betydning for kvaliteten på tjenestene
- kan reflektere over hva som kan forebygge- og løse konflikter
- kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger og dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner og rollen som pårørende til pasienter som er på korttids- eller langtidsopphold i institusjoner
- kan reflektere rundt betydningen av gode pasientforløp for eldre og kronisk syke og hvordan disse kan bidra til å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud
Arbeids- og undervisningsformer
Design competence are requested and found valuable in many different professional arenas in society today. Thus requires that design student`s needs to develop their knowledge, skills and general competences in different professional environments through working with a variety of tasks and projects in collaboration with designers and professionals from different fields.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Til del 1 Vurdering i praksis
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering.
Til del 2 Individuell hjemme eksamen
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- Fullført e-læringsmodul. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til ca. 30 timer. Gjennomføres i juni, før høstsemesteret i 3dje studieår.
- Planlegge og gjennomføre veiledning til en gruppe 1. års-studenter i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering og eksamen
Del 1 Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell hjemme eksamen
- Over 3 dager
- Omfang 2500 ord (+/-10 %)
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.
Hjelpemidler ved eksamen
The students will complete practical training in a design business, public institution or organization over a period of twelve weeks. During this time, students will take part in professional projects. Practice will be related to reflecting processes and theory through course assignments. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the University College teaching staff.
Vurderingsuttrykk
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 2 written and visual reflection notes
Sensorordning
Completion of a three months full-time practical and a written report highlighting work and process carried out at the location of the practical placement.
The examination result can be appealed.
Emneoverlapp
No restrictions.