EPN-V2

SYKKPRA50IB Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Persons with Mental Health Problems
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ikke relevant.

Forkunnskapskrav

Bestått-Ikke bestått.

Læringsutbytte

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
  • omstillingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
  • planlegge og gjennomføre omstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier

Vurdering og eksamen

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.