Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA50B Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Persons with Mental Health Problems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ernæringsutfordringer hos en spesifikk gruppe i det norske samfunnet, og kunne redegjøre for utbredelse, risikofaktorer, kartlegging av symptomer, forebygging og kostbehandling
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge kostinntak og benytte kartleggingsmetoder for å vurdere ernæringsstatus
- kan beregne og vurdere et kostholds innhold av energi og næringsstoffer og vurdere sammensetningen opp mot næringsstoffanbefalinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi praktiske og tilpassede kost- og livsstilsråd til en spesifikk gruppe
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil følge grunnprinsipper ved omvendt undervisning med en kombinasjon av nettbaserte ressurser i Canvas og (digitale) forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
Ingen.
Emneoverlapp
Hjemmeeksamen i gruppe
- Gruppe på inntil 7 studenter
- Eksamensperioden går over hele emneperioden
- Omfang 1500 ord (+/- 10 %)
Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.