Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA50B Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Persons with Mental Health Problems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
Forkunnskapskrav
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet, 10 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
- kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk;og psykososial;helse
- kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner
- kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte
- kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet
- kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
- kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst
- kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
- kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av;ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
;
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten, psykisk helse (8 uker), inkludert selvstudier, simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.;
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres» benyttes universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på universitetets læringsplattform.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse (90 %), egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering, deltakelse på seminar, simulering - relasjonelle ferdigheter og samhandling, refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).
;
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
This course introduces students to basic pharmacology, drug administration and drug calculation. They will learn about the connection between drug administration and patient safety and about the accuracy requirements that apply to working with drugs. This is an introductory course in pharmacology and drug administration, and the theme will be continued in the second and third years of study.
Vurderingsuttrykk
Admission to the programme.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- describing different types of medication, administration methods, pharmacokinetics and pharmacodynamics
- describing interactions and side effects of the use of selected drugs
- describing different reasons for variations in the response to drugs
- describing generic drug substitution and applying the Norwegian Medicines Agency's substitution list or local substitution list
- describing the procedure for handling drugs from the drug is prescribed until the patient has taken it or it has been disposed of
- referring to relevant legislation and regulations for the use of drugs, including guidelines for documentation, handling of non-conformities and disposal
- giving an account of the risk of addiction and abuse of drugs
Skills
The student is capable of
- carrying out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths using different methods of administration
- assessing and checking their own and other people’s calculations
- using reference works such as Felleskatalogen and Legemiddelhåndboka
Competence
The student is capable of
- planning and carrying out responsible drug administration and quality assuring the individual patient’s use of drugs
Emneoverlapp
Self-study, lectures, work on assignments in groups at worskshop.;Practical assignments in digitale platforms. Simulation in drug calculations and drug administration at the SF-unit.