EPN-V2

SYKKPRA45B Folkehelsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: engelsk

Emnet har fokus på folkehelse og helseforvaltning med særlig vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.

 

Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen. Emnet inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø. 

 

Innreisende utvekslingsstudenter fritas fra INTER1200.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Læringsutbytter fra fellesemne Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er merket med **

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet ** 
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid ** 
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet **
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ** 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten ** 
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse **  
  • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen **
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd ** 
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene **
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten **
  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
  • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
  • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
  • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

Ferdigheter

Studenten kan

  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer, herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
  • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
  • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
  • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
  • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
  • har i tillegg til kunnskaper om tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll

Hjelpemidler ved eksamen

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA45 og SYKPPRA45 er 100 % overlappende.

5 studiepoeng overlapp med xx1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.

5 studiepoeng overlapp med SYKK/P PRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid, 5 stp.