EPN-V2

SYKKPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Promotion and Disease Prevention
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet lærer du om helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir deg kunnskap om forhold som fremmer helse og livskvalitet og utfordringer som medfører helserisiko. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektbaserte praksisstudier: Studentene arbeider med ulike temaer knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid med utgangspunkt i praksiserfaringer (3 uker inkludert INTER1200).

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektbaserte praksisstudier, 3 uker, obligatoriske 90 % tilstedeværelse
  • INTER1200, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe

  • Inntil 10 studenter i gruppen, 30 min.

Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med muntlig presentasjon.

Gruppen kan velge om den muntlig eksamen gis på norsk og/eller engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Undervisningsspråk: engelsk

Emnet har fokus på folkehelse og helseforvaltning med særlig vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.

 

Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen. Emnet inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø. 

 

Innreisende utvekslingsstudenter fritas fra INTER1200.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Læringsutbytter fra fellesemne Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er merket med **

Sensorordning

Opptak til studiet.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet ** 
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid ** 
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet **
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ** 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten ** 
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse **  
  • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen **
  • kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd ** 
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene **
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten **
  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*