EPN

SYKKPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Promotion and Disease Prevention
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du innblikk i helsefremming i et vidt perspektiv, både på samfunns- og individnivå. Sentrale temaer er hva som virker inn på helsen, hva som fremmer helse og hva som hemmer forekomsten av sykdom og plager. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper, barn og unges oppvekstmiljø.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *. https://uni.oslomet.no/interact/

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hvordan migrasjon, kultur og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ- og samfunnsnivå med særlig fokus på rettigheter til friske, utsatte og marginaliserte grupper

  • kan gjøre rede for faktorer som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen

  • kan gjøre rede for sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse og seksuelt overførbare sykdommer

  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*

  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*

  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen og arbeidsinkludering på individ og gruppenivå

  • kan anvende kunnskap om svangerskap, fødsel og barseltid

  • kan gjennomføre et prosjekt under veiledning og formidle resultater

  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*

  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål

  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og eller vold i nære relasjoner

  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*

  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

 

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektbaserte praksisstudier 3 uker, inkludert INTER1200.

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i praksisstudier

  •  INTER1200

    • Gjennomført gruppearbeid i tverrprofesjonell gruppe på 8 - 10 studenter over to dager

    • Individuell logg i individuell mappe, leveres på universitetets læringsplattform. Omfang: 300 ord +/- 10 %

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe

  • 3- 5 studenter
  • Studentene fordeles på følgende tre temaer utfra praksisplass.
    • Sammenligne levealder og sykdomsforekomst i lys av sosiale helsedeterminanter
    • Mor, barn og barsel
    • Seksualitet og smittsomme overførbare sykdommer

Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med Poster og muntlig presentasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer hver muntlig eksamen. 

Emneoverlapp

SYKKPRA40 og SYKPPRA40 er 100 % overlappende.