EPN-V2

SYKKPRA30M Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written exam, 4 hours

Forkunnskapskrav

Bestått emne

  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYPP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved aktuell sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og sykdomsrelatert underernæring
  • kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke pasienters opplevelser og reaksjoner som utrygghet, frykt, ubehag og utmattelse
  • kan anvende kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, sykdommer, sykdomsforløp og behandling i sykepleieutøvelse
  • kan identifisere tegn til endringer/forverring på et tidlig tidspunkt, og iverksette nødvendige tiltak
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike tilnærminger og metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk
  • kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelig metoder for å belyse en avgrenset problemstilling relevant for praksisstedet
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
  • kjenner til kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kjenner til nytenkning innen e-helse, velferds- og omsorgsteknologi
  • kan reflektere over praksisstedets rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
  • kan reflektere over sammenhengen mellom pakkeforløp, pasientsikkerhet og likeverdige helsetjenester

Arbeids- og undervisningsformer

An external and internal examiner will assess all exams

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studenten

· skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet

· skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger

· skal ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, nytenkning og innovasjonsprosesser, med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven

· skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde

· kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde

Ferdigheter

Studenten

· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernfaglig sammenheng

· kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte

· kan finne, vurdere og henvise til barnevernfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte

· kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider

· kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid

· kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

Generell kompetanse

Studenten

· kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernfeltet

· har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving

· har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger

· kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer og godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

Individuell bacheloroppgave.

Oppgaven skal være på 25 - 30 sider. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

Gjeldende referansestil skal brukes.

I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang til.

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

· Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling

· Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger

· Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger

· Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori

· Kritisk refleksjon og etisk forståelse

· Godt og forståelig språk

· Bruk av gjeldende referansestil

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

· På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?

· Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?

· Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?

· Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?

· På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?

· Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?

· Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?

· Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?