Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA30K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på og utdyper emne SYKK/SYKPPRA20. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt.; Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt strålebehandling med protoner.
Læringsutbytte
Emnet STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de fysiske og strålebiologiske aspektene ved protonstråling og beskrive annen partikkelstråling
- kan gjøre rede for akseleratorteknologi og drøfte ulike bestrålingsteknikker ved protonterapi
- kan vurdere fiksering og bildeopptak for behandlingsplanlegging ved protonterapi
- kan gjøre rede for doseplanlegging (doseberegning, dosefordeling, robusthet og ulike optimaliseringsteknikker) ved protonterapi
- kan gjøre rede for hvilke diagnoser/pasienter som kan ha nytte av protonterapi fremfor fotonterapi, med tanke på behandlingseffekt og/eller stråleindusert normalvevstoksitet
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til protonterapi
- kan gjøre rede for og vurdere usikkerheter knyttet til doseavsetting ved behandling med protoner
- kan gjøre rede for kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon av protonterapi
- kan gjøre rede for strålereaksjoner/bivirkninger og oppfølging av pasienter som behandles med protonterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utarbeide og optimalisere doseplaner med protoner ved bruk av ulike teknikker
- kan selvstendig vurdere og analysere usikkerheter knyttet til behandlingsplanlegging og behandling med protoner
- kan selvstendig vurdere behovet for adapsjon og endringer underveis i behandlingen
- kan analysere dosefordeling ved protonplaner og anvende dette til å vurdere ulike strålebehandlingsalternativ (eks. fotoner)
- kan selvstendig anvende strålebiologiske modeller for å beregne biologisk effekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen protonterapi, både til pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
- kan samhandle med egen faggruppe og tverrfaglig ved planlegging av stråleterapi
- kan aktivt bidra i utvikling av nasjonale/lokale retningslinjer for behandling med partikler/protoner
- kan aktivt bidra i innovasjonsprosesser og kliniske studier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
- kan gjøre rede for forhold;som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive;sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse;
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse;og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt;og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*
;
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen;på individ-,;gruppe- og samfunnsnivå
- kan diskutere forhold av betydning for;svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
- kan kommunisere anerkjennende med foresatte*
;
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
- kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjektbaserte praksisstudier: Studentene arbeider med ulike temaer knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid med utgangspunkt i praksiserfaringer (3 uker inkludert INTER1200).
I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Vurderingsuttrykk
Kalkulator.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.