EPN-V2

SYKKPRA30K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på og utdyper emne SYKK/SYKPPRA20. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt.; Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.

Forkunnskapskrav

Emnet har fokus på fysiske, tekniske og strålebiologiske aspekter for behandlingsplanlegging ved stråleterapi med protoner. I emnet inngår også utstyr, fiksering, bildeopptak, dose­plan­legging og vurdering av dosefordeling samt kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling med protoner.

Læringsutbytte

Emnet STRÅL6110 må være bestått for at studenten kan fremstille seg til eksamen i STRÅL6300. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte de fysiske og strålebiologiske aspektene ved protonstråling og beskrive annen partikkelstråling
  • kan gjøre rede for akseleratorteknologi og drøfte ulike bestrålingsteknikker ved protonterapi
  • kan vurdere fiksering og bildeopptak for behandlingsplanlegging ved protonterapi
  • kan gjøre rede for doseplanlegging (doseberegning, dosefordeling, robusthet og ulike optimaliseringsteknikker) ved protonterapi
  • kan gjøre rede for hvilke diagnoser/pasienter som kan ha nytte av protonterapi fremfor fotonterapi, med tanke på behandlingseffekt og/eller stråleindusert normalvevstoksitet
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til protonterapi
  • kan gjøre rede for og vurdere usikkerheter knyttet til doseavsetting ved behandling med protoner
  • kan gjøre rede for kvalitetssikring og -kontroll, overvåking og verifikasjon av protonterapi
  • kan gjøre rede for strålereaksjoner/bivirkninger og oppfølging av pasienter som behandles med protonterapi

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig utarbeide og optimalisere doseplaner med protoner ved bruk av ulike teknikker
  • kan selvstendig vurdere og analysere usikkerheter knyttet til behandlingsplanlegging og behandling med protoner
  • kan selvstendig vurdere behovet for adapsjon og endringer underveis i behandlingen
  • kan analysere dosefordeling ved protonplaner og anvende dette til å vurdere ulike stråle­behandlings­alternativ (eks. fotoner)
  • kan selvstendig anvende strålebiologiske modeller for å beregne biologisk effekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen protonterapi, både til pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
  • kan samhandle med egen faggruppe og tverrfaglig ved planlegging av stråleterapi
  • kan aktivt bidra i utvikling av nasjonale/lokale retningslinjer for behandling med partikler/protoner
  • kan aktivt bidra i innovasjonsprosesser og kliniske studier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak til studiet.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
  • kan gjøre rede for forhold;som påvirker barn og unges oppvekstmiljø kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
  • kan beskrive;sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse;
  • kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse;og seksuelt overførbare sykdommer
  • kan beskrive hvordan migrasjon, flukt;og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen;på individ-,;gruppe- og samfunnsnivå
  • kan diskutere forhold av betydning for;svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

;

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
  • kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/eller vold i nære relasjoner
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjektbaserte praksisstudier: Studentene arbeider med ulike temaer knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid med utgangspunkt i praksiserfaringer (3 uker inkludert INTER1200).

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Vurderingsuttrykk

Kalkulator.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser.