EPN

SYKKPRA10 Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Foundations of Nursing 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. 

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive normalutviklingen fra barn til voksen
  • kan forklare normale aldringsprosesser
  • kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
  • kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
  • kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens egenomsorgsressurser og ivaretakelsen av grunnleggende behov
  • kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
  • kan gjennomføre og begrunne personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
  • kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
  • kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen
  • kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
  • kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske retningslinjer  
  • kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
  • kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
  • har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (6 uker), fortrinnsvis sykehjem og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses. I tillegg tilhørere inspirasjonspraksis her, selv om gjennomføringen foregår i høstsemesteret.

I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 - Vurdering i praksis

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering.

 

Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • deltagelse på SF-enhet, 4 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse

  • inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret)
  • INTER1100, innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

 

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

Gradert skala ut på vitnemål.

Sensorordning

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA10 og SYKPPRA10 er 100 % overlappende.