EPN

SYKKPRA10 Sykepleiens grunnlag 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Foundations of Nursing 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser og hvordan helsesvikt påvirker disse. Reaksjoner, opplevelser, symptomer og tegn på helsesvikt er sentrale temaer i emnet. Du skal lære deg å observere og kartlegge pasienters grunnleggende behov og ressurser. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Du skal observere og reflektere over sykepleietilbudet til både pasienter og pårørende. 

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Det handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst. Læringsutbyttene som er forventet etter gjennomført INTER1100 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for normalutviklingen fra barn til voksen
  • kan beskrive normale aldringsprosesser
  • kan beskrive hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
  • kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
  • kan beskrive hvordan grunnleggende behov og verdighet ivareta hos pasienter med omfattende hjelpebehov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke ivaretakelsen av grunnleggende behov
  • kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og foreslå hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
  • kan, under veiledning, gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
  • kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
  • kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleie
  • kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie
  • kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med faglige og yrkesetiske prinsipper
  • kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
  • kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
  • kan reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter og pårørende
  • kan reflektere over døden som fenomen, og kan beskrive symptomer og tegn på at død har inntrådt
  • har forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres*

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten (6 uker), fortrinnsvis sykehjem og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.

I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår 2 seminardager, digitale læringsressurser og samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1 - Vurdering i praksis

Praksisstudier innehar krav om tilstedeværelse, egenpresentasjon til praksisstart og egenvurdering til midt- og sluttvurdering.

 

Til del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • individuell oppgave, gjennomføre planlagt observasjon fra emnet SYKK/SYKP1200 knyttet til basale smittevernsrutiner. Studenter som ikke har gjennomført SYKK/SYKP1200 får utdelt en case som skal gjennomføres

  • deltagelse på SF-enhet, 4 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse

  • INTER1100, innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering og eksamen

Del 1 Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

 

Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • 4 timer

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 2 Ett (1) A4-ark med egne notater på begge sider. Notatene kan være håndskrevne eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilder fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

Del 1 Bestått-Ikke bestått. Del 2 Gradert skala A-F.

Gradert skala ut på vitnemål.

Sensorordning

Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Del 2 To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYKKPRA10 og SYKPPRA10 er 100 % overlappende.