Programplaner og emneplaner - Student
SYKK3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom hele studiet legges det opp til varierte arbeidsformer med studentaktive arbeidsmetoder, avhengig av tema og studieoppgaver.
Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:
- Praksisorientering: Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i læreryrket. Dette betyr at studentenes erfaringer fra praksisfeltet og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.
- Problemorientering: Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen gjennomføres ved for eksempel feltstudier, problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid
- Opplevelsesorientering: Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også kunne tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever/lærlinger
- Erfaringslæring: Studentene skal bli bevisst og kunne reflektere over egne yrkeserfaringer for å kunne nyttiggjøre seg disse i sin profesjonsutvikling. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner
- Eksemplarisk læring: Studentene lærer ved at egnede eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.
- Verdiorientering: Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg.
- Studentinnflytelse og målstyring: Studentene skal utarbeide mål og planer for egen læring. De skal delta i planlegging av studieforløpet innenfor rammene i programplanen og trekkes med i en fortløpende evaluering av studieopplegg, undervisnings- og læringsprosesser.
Studiet er planlagt med stigende krav til selvstendighet og ansvar for egne læreprosesser.
Utvikling av vurderingskompetanse er en sentral del av studiet, og kontinuerlig vurdering er en integrert del av læreprosessen. Formålet er både å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte, og å gi studentene erfaring i fremtidig vurderingsarbeid som yrkesfaglærere. Faglærere, praksislærere og medstudenter gir tilbakemelding på arbeid og utvikling gjennom studiet. Studentene skal også vurdere seg selv gjennom loggskriving, refleksjonsnotater og samtaler. På denne måten kan studentene utvikle bevissthet og metodekompetanse om vurderingsarbeid i egen profesjonsutøvelse.
Arbeidsformen, arbeidskrav og eksamen i emnene er for en stor del problem- og oppgavebasert. Det innebærer at studentene selv velger hensiktsmessig litteratur i arbeidet. Den oppgitte litteraturen dekker derfor emnene, men er likevel bare å anse som en anbefaling og en inngang til emnenes innhold. Ved at studentene innhenter hensiktsmessig litteratur sikrer det at studentene utvikler ferdigheter i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene.
Valg av litteratur
Det er i hvert emne satt opp forslag til litteratur for profesjonsfaget, og ut fra arbeidskravene gjør studentene sitt utvalg av litteratur for profesjonsfaget tilsvarende 3600 sider ved slutten av studiet. Yrkesfaget i de forskjellige studieretningene omfatter mange forskjellige fag-/svennebrevområder. For de fleste studieretningene er det derfor ikke satt opp konkret forslag til litteraturliste for dette faget. Studentene velger selv relevant litteratur tilpasset sin yrkesfaglige bakgrunn. Litteraturlisten i yrkesfaget skal tilsvare 7200 sider ved slutten av studiet, fordelt på bredde- og dybdefag, og all litteratur skal godkjennes av faglærer.
Forkunnskapskrav
Bestått 1. og 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
- kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
- kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
- kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudier. Alle får tildelt veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for praksisstedets rammer og organisering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap knyttet til problemstillinger, metoder og prosesser på praksisstedet
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper innenfor klinisk praksis på praksisstedet
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis innenfor områder knyttet til underekstremitetsproteser
- oppsøke, diskutere og anvende faglitteratur, artikler og forskningsresultater om underekstremiteter
- anvende ICF begrepsmodell og benytte utfallsmål i klinikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer i praksis
- praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- ta ansvar og vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis
- dokumentere og formidle brukerrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
- kommunisere empatisk og respektfullt med pasient, veileder og stab i ortopediteknisk virksomhet
- reflektere over utførelse og utvikling av eget arbeid
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
SYK2840A og SYK2840B er 100 % overlappende.
Bestått emne kan gi grunnlag for å søke fritak for emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp. på studiet Veiledning av studenter i praksisstudier, 10 stp. ved OsloMet.
Sensorordning
- 10 studiepoeng overlapp ORTOPRA1 - Transtibial- og transfemoralproteser.
Emneoverlapp
SYKK3900, SYKP3900 og SKOMP3910 er 100 % overlappende.