EPN

SYK2850 Folkehelse i et globalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health in a Global Perspective
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i helsefremming i et globalt perspektiv, både på samfunns- og individnivå. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø i ulike kulturer. Emnet omfatter helseforvaltning hvor særlig internasjonale føringer, blant annet gjennom FNs bærekraftsmål og Verdens helseorganisasjon (WHO), er sentralt. Videre vil fordyping i forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå vektlegges. Emnet gjennomføres på utveksling i regi av OsloMet, og du vil tilnærme deg emnets tematikk på forskjellige måter avhengig av hvor du reiser på utveksling. For å kunne delta i emnet må du søke om å bli tildelt plass på utveksling i 4. semester.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» som gjennomføres i begynnelsen av januar. Arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng. Studenter som reiser på utveksling før INTER1200 avholdes fritas for kravet om deltakelse. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbytter etter gjennomført INTER1200 er merket med *. Se INTERACTs nettside for mer utfyllende beskrivelse av innhold i INTER1200. Emnebeskrivelse INTER1200: «Kommunikasjon med barn og unge» - INTERACT (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Alle studenter ved OsloMet som tar praksis, prosjekt-, eller bacheloroppgave i land i det globale sør (Afrika, Latin-Amerika og Asia) må gjennomføre feltforberedende kurs før avreise. https://student.oslomet.no/en/feltforberedende-kurs

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
  • har kunnskap om kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som forklarer kropp og sykdom, og former helseforståelse på individ- og samfunnsnivå
  • har forståelse og kunnskap om hvordan komplementerende (alternative) medisinske kunnskapspraksiser påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
  • har kunnskap om hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen global folkehelse og medvirke til fagutvikling
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
  • behersker kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • kan gjennomføre et prosjekt under veiledning og formidle resultater
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
  • kan beskrive og diskutere bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene 
  • kan reflektere over aktuelle urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten 
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
  • har forståelse for kompleksiteten av elementer som er viktige for medlemmer av en annen kultur, og hensyntar dette i sin utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med nye praksiser og tenkemåter, slik at handlinger blir forstått innenfor den sammenheng de fremkommer i
  • har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

 

Læringsutbytter merket med * skal oppnås gjennom INTER1200 som gjennomføres i januar, studentene i dette emnet deltar også der.  Studenter som på grunn av tidlig avreisedato ikke har anledning til å delta i INTER1200 må skrive et refleksjonsnotat knyttet til tematikken merket med *.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer innebærer prosjektbaserte praksisstudier over minimum 12 uker veiledet av praksisveileder(e) i landet man er i, og kontaktlærer fra OsloMet. Videre vil studentene ha selvstudier, det skal benyttes digitale læringsressurser, veiledningsgrupper og gruppearbeid hvor aktuelle temaer utfra læringsutbyttene belyses. Innholdet i praksisperioden vil variere med praksisstedets/stedenes virksomhet til enhver tid, og vil derfor tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet. Turnus og hvordan praksisperioden avvikles vil variere fra land til land, og konkretiseres i en individuell læringsavtale som undertegnes før avreise. 

 

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

 

  • tilstedeværelse 90 % i praksisstudier. Timeantall spesifiseres i den individuelle læringsavtalen og kan variere mellom praksissteder.

  • refleksjonsoppgaver, 3 individuelle oppgaver hvor arbeid med læringsutbyttene synliggjøres. Omfang 1000 ord (+/- 10 %). Innlevering etter avtale med lærerveileder og vurderingen er godkjent/ikke godkjent med tre mulige forsøk.

  • INTER1200, se nettsiden for mer detaljer i arbeidskravet (Emnebeskrivelse INTER1200: «Kommunikasjon med barn og unge» - INTERACT (oslomet.no) eller godkjent erstatningsnotat.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe.

  • Skrives normalt i gruppe på 2 til 4 men kan også skrives individuelt.
  • Sammen med lokal veileder og lærerveileder fra OsloMet/SHA velges en tematikk som skal være relevant for folkehelse; forebygging og helsefremming i et globalt perspektiv. 
  • Valgt tematikk drøftes, og modell for kunnskapsbasert folkehelsearbeid med fokus på kontekst skal anvendes. Herunder sosiale, økonomiske (levevilkår), kulturelle og historiske sammenhenger. Oppgaven knyttes til land og praksissted.

 

Gruppen formulerer en problemstilling.  Eksamensperioden løper gjennom hele emnet med innlevering mot periodens slutt. Omfang 3000 ord (+/-10 %).

 

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med xx1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.

5 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid, 5 stp.

5 studiepoeng overlapp med et valgemne, 5 stp. fra sykepleierutdanningen ved OsloMet

10 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.

Overlapp med undervisningsopplegget INTER1200