EPN-V2

SYK2840B Veiledning i sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision in Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i fagområdet veiledning. Du vil lære om veiledning, veileders rolle, ansvar og funksjon. Dette valgemne gir deg grunnleggende kompetanse som kontaktsykepleier, men kan også anvendes i andre sammenhenger, som for eksempel i veiledning av kollegaer, pasienter og pårørende. Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning kombinert med praktisk trening i gruppe og individuell veiledning.

Bestått emne kan gi grunnlag for å søke fritak for emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp. på studiet Veiledning av studenter i praksisstudier, 10 stp. ved OsloMet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale begreper og faser innen veiledning
  • kan gjøre rede for kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
  • kan beskrive veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
  • kan beskrive formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning
  • kan stimulere til refleksjon over praksis
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen veiledning, rolle og ansvar
  • kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått emne

  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
  • SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
  • SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • del 1 fra SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1

eller tilsvarende.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester uavhengig av pasienter kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen av ernæring ved sykdom og utfordringer med fedme, feilernæring og underernæring
  • kan vurdere faktorer som er forbundet med økt risiko for pasientskade eller uønskede hendelser og bidra i arbeidsprosesser for å fremme kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg  
  • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleie
  • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan anvende pedagogiske prinsipper ved informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende og kommunisere på tvers av språkbarrierer ved hjelp av profesjonell tolk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan uønskede hendelser kan oppstå og kan diskutere dette opp mot faglig forsvarlighet i sykepleieutøvelse
  • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi

Hjelpemidler ved eksamen

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten (medisin/kirurgi) (7 uker), her inngår simulering- og ferdighetstrening og seminar.

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter er:

  • simulering- og ferdighetstrening (sår)
  • digitalt seminar (ernæring)

Sensorordning

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Emneoverlapp

Ikke relevant.