EPN-V2

SYK2830A Forskning i sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Research in Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
  • kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
  • kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
  • kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet lærer du om sentrale teorier, begreper og verdier i sykepleie og hva som begrunner sykepleie som selvstendig profesjon. Menneskets grunnleggende behov og ressurser samt hva som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behov er sentralt i emnet. Dette danner grunnlaget for sykepleierens oppgaver både i kommune- og spesialisthelsetjeneste. Videre studeres etiske perspektiver, vurderings-, handlings- og beslutningsprosesser i sykepleie og sykepleierens relasjonelle ansvar. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak til studiet.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
  • har grunnleggende kunnskap om teorier og sentrale begreper i sykepleie
  • kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
  • kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
  • kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
  • kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår og beskrive hva som inngår i sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess
  • kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
  • kan beskrive og begrunne hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
  • kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet, solidaritet
  • kan beskrive hvordan kulturelle forhold og sosial ulikhet kan ha betydning i helserelaterte forhold
  • kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for sykepleiepraksis
  • kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over etiske vanskelig situasjon ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
  • kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdighet som, aktiv lytting og gi- og å ta imot konstruktiv feedback og uttrykke uenighet på en hensiktsmessig måte
  • kan ta imot veiledning og reflektere over egen rolle og deltakelse i gruppesamarbeid
  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre hjertelungeredning med bruk av hjertestarter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om grunnleggende sykepleie og sykepleiernes funksjonsområder
  • kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring

Hjelpemidler ved eksamen

Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg og praksisstudier: simulering og ferdighetstrening (2 uker) og inspirasjonspraksis (1 uke).

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.  

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • individuell oppgaveomfang 1500 ord (+/- 10 %)
  • deltakelse på seminar i kommunikasjon
  • deltakelse på seminarer,obligatorisk 80 % tilstedeværelse 
  • inspirasjonspraksis, 1 uke praksis, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Veiledet av tredje års studenter
  • deltagelse på SF-enhet, 2 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse

Sensorordning

Hjemmeeksamen i gruppe

  • Gruppe på 3-5 studenter
  • 3 dager
  • Omfang: 2500 ord (+/- 10 %)
  • Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, 350 ord (+/-10 %)

Emneoverlapp

Bestått-Ikke bestått.