Programplaner og emneplaner - Student
SYK2830A Forskning i sykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research in Nursing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleieBachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet planlegger og gjennomfører du et mindre forskningsprosjekt under veiledning. Målet er at du skal få oppleve hvordan det er å arbeide med sykepleiefaglig forskning. Du vil gjennomføre prosjektet i en studentgruppe under veiledning av lærer, der hensikten er å forstå og anvende forskning. Gruppen velger selv problemområde og metode for innsamling og analyse av data. Resultatene skal publiseres i en prosjektrapport.
Anbefalte forkunnskaper
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vanlige metoder for innsamling og analyse av data
- kan vurdere kvantitative og kvalitative resultater med en metodekritisk tilnærming
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling, gjennomføre et kompetent litteratursøk og planlegge forskning under veiledning
- kan innhente data, analysere og presentere resultater fra et miniforskningsprosjekt muntlig, og skriftlig i en prosjektrapport
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egen kompetanse innen valgt fagområde og medvirke til fagutvikling
- kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet lærer du om sentrale teorier, begreper og verdier i sykepleie og hva som begrunner sykepleie som selvstendig profesjon. Menneskets grunnleggende behov og ressurser samt hva som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behov er sentralt i emnet. Dette danner grunnlaget for sykepleierens oppgaver både i kommune- og spesialisthelsetjeneste. Videre studeres etiske perspektiver, vurderings-, handlings- og beslutningsprosesser i sykepleie og sykepleierens relasjonelle ansvar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling, samfunnsmandat og sykepleiefagets utvikling fra yrke til profesjon
- har grunnleggende kunnskap om teorier og sentrale begreper i sykepleie
- kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive forhold som kan påvirke pasientens muligheter til å ivareta egenomsorg
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår og beskrive hva som inngår i sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess
- kan forklare hovedtrekk i omsorgsetikken og beskrive hvorfor holdninger og verdier har en sentral plass i sykepleiefaget
- kan beskrive og begrunne hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
- kan beskrive sentrale verdier som selvbestemmelse, respekt, verdighet, solidaritet
- kan beskrive hvordan kulturelle forhold og sosial ulikhet kan ha betydning i helserelaterte forhold
- kan forklare hvilken relevans taushets- og dokumentasjonsplikten har for sykepleiepraksis
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske vanskelig situasjon ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdighet som, aktiv lytting og gi- og å ta imot konstruktiv feedback og uttrykke uenighet på en hensiktsmessig måte
- kan ta imot veiledning og reflektere over egen rolle og deltakelse i gruppesamarbeid
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om grunnleggende sykepleie og sykepleiernes funksjonsområder
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
Hjelpemidler ved eksamen
Selvstudier, forelesninger, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg og praksisstudier: simulering og ferdighetstrening (2 uker) og inspirasjonspraksis (1 uke).
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %)
- deltakelse på seminar i kommunikasjon
- deltakelse på seminarer,obligatorisk 80 % tilstedeværelse
- inspirasjonspraksis, 1 uke praksis, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Veiledet av tredje års studenter
- deltagelse på SF-enhet, 2 uker, obligatorisk 90 % tilstedeværelse
Sensorordning
Hjemmeeksamen i gruppe
- Gruppe på 3-5 studenter
- 3 dager
- Omfang: 2500 ord (+/- 10 %)
- Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, 350 ord (+/-10 %)
Emneoverlapp
Bestått-Ikke bestått.