Programplaner og emneplaner - Student
SYK2820B Simulering som metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Simulation Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleieBachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.
Forkunnskapskrav
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet lærer du om helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir deg kunnskap om forhold som fremmer helse og livskvalitet og utfordringer som medfører helserisiko. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Læringsutbytte
Opptak til studiet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper og faser innen veiledning
- kan gjøre rede for kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
- kan beskrive veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
- kan beskrive formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning
- kan stimulere til refleksjon over praksis
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen veiledning, rolle og ansvar
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Selvstudier, fellessamlinger med korte forelesninger, ulike veiledningsøvelser og -simulering i mindre grupper.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- prosjektbaserte praksisstudier, 3 uker, obligatoriske 90 % tilstedeværelse
- INTER1200, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Hjelpemidler ved eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
- Inntil 10 studenter i gruppen, 30 min.
Eksamen går hele emneperioden og sluttføres med;muntlig presentasjon.
Gruppen kan velge om den muntlig eksamen gis på norsk og/eller engelsk.
Ny eksamen: Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, får studentgruppen en ny mulighet å gjennomføre eksamen etter avtale. Dersom studentene ikke består eksamen for andre gang, vurderes emnet som ikke bestått for hele gruppen.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
KnowledgeThe student
- can explain simulation as a method
- can describe how simulation can contribute to increasing patient safety
- can describe how it is possible to update your own skills in a chosen subject area and how to contribute to developing professional practice
SkillsThe student
- can apply simulation in different contexts
- can devise a teaching plan with simulation as a method in light of the educational learning outcome descriptions
- can reflect on current procedures and methods, and take the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods
;
CompetenceThe student
- can reflect on their own teaching activities with simulation as a method
- can reflect on nursing issues within a chosen subject area
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.;
Emneoverlapp
SYKKPRA40 og SYKPPRA40 og B er 100 % overlappende.