Programplaner og emneplaner - Student
SYK2810B Forebygging og behandling av feilernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prevention and Treatment of Malnutrition
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleieBachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
The students will learn how to use hydraulic models for designing urban storm- and wastewater systems as well as water distribution systems. This will involve introduction to the specifics of urban hydraulics and hydrology, as well as hands-on experience with hydraulic models. The course will cover the following key aspects: Planning, design and implementation of water, wastewater and stormwater systems in cities. Finally, students will develop an appreciation for alternative system elements in design and system optimization.
The students will make use of SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo or similar software in this course.
Forkunnskapskrav
The teaching will consist of a combination of:
- Lectures & discussions, guest lectures and real-life problems.
- Independent studies including video recordings and online exercises.
- Coursework assignments.
- Practical use of tools and software.
Live in-person and online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ernæringsutfordringer hos en spesifikk gruppe i det norske samfunnet, og kunne redegjøre for utbredelse, risikofaktorer, kartlegging av symptomer, forebygging og kostbehandling
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge kostinntak og benytte kartleggingsmetoder for å vurdere ernæringsstatus
- kan beregne og vurdere et kostholds innhold av energi og næringsstoffer og vurdere sammensetningen opp mot næringsstoffanbefalinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi praktiske og tilpassede kost- og livsstilsråd til en spesifikk gruppe
- kan reflektere over sykepleie- og/eller helsefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil følge grunnprinsipper ved omvendt undervisning med en kombinasjon av nettbaserte ressurser i Canvas og (digitale) forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All aids are permitted.
Vurdering og eksamen
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
En sentral kompetanse for kroppsøving og idrettsfagslærere i grunnutdanningen er å kunne analysere elevers bevegelser med sikte på å bidra til læring. Gjennom å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til bevegelses- og treningslære vil studentene i dette emnet få en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon knyttet til bevegelse. Denne forståelsen skal anvendes til å analysere og tilrettelegge for læring om, i og gjennom bevegelse i kroppsøving og idrettsfag i skolen eller andre institusjoner som driver kroppsøvingsfaglig eller idrettsfaglig arbeid med barn, unge og voksne. Emnet gir en grunnleggende forståelse av utvikling av bevegelsesferdighet med fokus på både bevegelsesglede og prestasjon, samt en innføring i ulike fagperspektiver på kropp og bevegelse, som for eksempel fra filosofi, sosiologi eller antropologi. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i ulike individuelle bevegelsesaktiviteter. Emnet gir også en introduksjon til muntlig deltakelse i akademiske aktiviteter slik som vurdering av medstudenters arbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om barn og unges fysiske og motoriske utvikling og trening av fysiske og koordinative egenskaper
- har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for bevegelse og fysisk prestasjon
- har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper og treningsplanlegging slik disse er relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- har grunnleggende kunnskap om ulike teoretiske perspektiver innen filosofi, antropologi, sosiologi for forståelsen av på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
- har grunnleggende kunnskap om et utvalg av individuelle bevegelsesaktiviteter
- har grunnleggende kunnskap om vurdering av medstudenters arbeid og tilbakemeldingspraksiser i akademisk sammenheng
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike fagperspektiver i beskrivelse av kropp og bevegelse og identifisere aktuelle problemstillinger knyttet til kropp og bevegelse
- kan analysere og vurdere elevers ulike motoriske forutsetninger
- kan foreta enkle organisk-mekaniske analyser av bevegelsesaktiviteter og bruke disse som grunnlag for tilrettelagt / universell undervisning
- kan bruke relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening og bevegelseslæring
- kan kritisk reflektere over ulike kroppsforståelser og deres relevans for selvforståelse og påvirkning på bevegelse- og bevegelseskultur
- kan bruke kunnskaper om kropp og bevegelse for å tilrettelegge for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn og unge
- kan gi faglig begrunnede kommentarer på medstudenters arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
- reflektere over medstudenters arbeid, vurdere dette og gi faglig begrunnede tilbakemeldinger
- kan delta i grunnleggende akademiske samtaler, forholde seg til andres innspill og bygge på disse
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Arbeidskrav om bevegelsesanalyse består av to deler: 1) Innlevering av en video med et omfang på inntil 15 minutter der studenter i grupper på 2-4 analyserer en bevegelse/øvelse/teknikk. 2) Hver gruppe skal vurdere en annen gruppes video og gi skriftlige eller muntlige tilbakemeldinger med et omfang på inntil 400 ord eller 5 minutters muntlig samtale som deles med hele studentgruppen og med formål om felles faglig læring.
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til perspektiver på kropp (1500 ord +/- 10 %).
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Emneoverlapp
Individuell praktisk-muntlig eksamen med omfang på 20 minutter. Studenten får en oppgave 24 timer før muntlig starter, og denne blir tildelt i Canvas. I oppgaven blir studenten bedt om å forberede en praktisk økt om en bevegelse/øvelse/teknikk. Studenten bruker medstudenter i arbeidet med å demonstrere den praktiske økten. I den muntlige delen stiller sensorene spørsmål til valg av innhold i den praktiske økten og til de andre læringsutbyttene i emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.