Programplaner og emneplaner - Student
SYBASPRA6B Praksisstudier i sykepleie, medisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies, Medicine
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen medisin
- har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
- har kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
- har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
- har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
- har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
- har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
- har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
- har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i helsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter:
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
- kan utføre systematiske observasjoner og identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
- kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
- kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
- kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
- kan vurdere laboratorieresultater
- kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
- kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
- kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
- kan beherske aktuell medisinsk teknologi
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- kan samarbeide med andre yrkesgrupper
Generell kompetanse:
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i helsetjenesten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
- har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
- kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.
Studenter gjennomfører emnet 6B i vårsemesteret, som består av 10 uker praksisstudier med direkte pasientkontakt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet.Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
Leiarrolla vert presentert og diskutert ut frå både teoretiske perspektiv og med døme frå bibliotek og andre og andre informasjons- og kulturformidlande verksemder. Det vert særleg lagt vekt på dei føresetnadene ein leiar har i kunnskapsorganisasjonar. Døme på situasjonar og utfordringar ein som leiar møter vert gjennomgått. Vidare diskuterer vi bibliotekleiarens mange konkurrerande roller, som leiar, profesjonsutøver og samfunnsaktør. Med utgangspunkt i organsisasjonsteori vil studentane få eit innblikk korleis ein kan leggje til rette for endrings- og utviklingsprosessar. Institusjonane inngår gjerne i nettverk med andre institusjonar. Difor er samarbeid, nettverksbygging, utretta verksemd og profilering og marknadsføring viktige tema i faget. Sentrale verktøy for å planlegge korleis biblioteka si rolle kan bli realisert og tenester og ressursar evaluert vil òg vere tema i faget.
Undervisningsspråk er norsk.