EPN-V2

SYBASPRA6B Praksisstudier i sykepleie, medisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies, Medicine
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår eller tilsvarende. A-emnet på høsten må være bestått for å kunne ta B-emnet på våren.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen medisin
  • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
  • har kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
  • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
  • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
  • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
  • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
  • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
  • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
  • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om organisasjon og ledelse i helsetjenesten
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter:

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
  • kan utføre systematiske observasjoner og identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
  • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
  • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
  • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
  • kan vurdere laboratorieresultater
  • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
  • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
  • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
  • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
  • kan samarbeide med andre yrkesgrupper

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i helsetjenesten
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
  • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
  • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.

Studenter gjennomfører emnet 6B i vårsemesteret, som består av 10 uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden. Fravær på mellom 10 og 20 % kan tas igjen i forbindelse med gjennomføringen av det kliniske emnet etter avtale med praksisveileder og veileder fra høgskolen. Dersom fraværet overstiger 20 %, må det kliniske emnet tas igjen i sin helhet.

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.