Programplaner og emneplaner - Student
SYBAS2110 Legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drug Calculations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 1.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter for å utføre korrekt legemiddelregning.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap:Studenten
- har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
- har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
Ferdigheter:Studenten mestrer legemiddelregning, ved at hen:
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke eller mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
- kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Kvalifiserende regneoppgaver (100 prosent riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen.
Ved ikke godkjent arbeidskrav etter tre forsøk, trekkes studenten fra eksamen. Det gis tilsvarende mulighet til nye forsøk på arbeidskrav ved senere eksamener.
En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, tre timer
Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.
Eksamen vil normalt bli arrangert 4 ganger i løpet av studieåret.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator utlevert fra universitetet.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Sensorordning
Intern sensor.
Emneoverlapp
Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.
Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.