Programplaner og emneplaner - Student
SYBAPRA6B Praksisstudier i sykepleie, medisin Emneplan
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier. Praksisperiode består av 5 ukers praksis med direkte pasientkontakt, der det gjennomføres 5 dagers uke, det vil si 37,5 t. per uke. Til hver praksisperiode er det i tillegg 2 uker med simulering, refleksjon og oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori og kvantitative forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
- har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
- har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
-
har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:
- spiseforstyrrelser
- rusproblematikk
- selvmordsproblematikk
- psykisk utviklingshemming
- adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
- har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
- har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
- har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABCDE prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
- har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
- kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende
- kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
- kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
- kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse:
Studenten
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Vurdering og eksamen
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Studieoppgave 1 Individuell og/eller i gruppe. Oppgaven kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Veiledning underveis i studiegruppen. Arbeidsbelastning for studentene beregnes til 10-15 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
- Studieoppgave 2 Gruppeoppgave. Hver studiegruppe deles normalt i 3 undergrupper. Omfang: 1500 ord (+/- 20 %). Veiledning underveis i studiegruppen.
- Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
- 100 % tilstedeværelse på et seminar Fagnotatet i studieoppgave 2 legges frem og diskuteres på seminardag med obligatorisk deltakelse. Tilbakemelding på fremlegget fra lærer og opponentgruppe.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20%).
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
SYBASPRA6B, SYBAPRA6A og B er 100% overlappende.