Programplaner og emneplaner - Student
SYBAPRA6B Praksisstudier i sykepleie, medisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies, Medicine
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Individuell hjemmeeksamen over to uker. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen medisin
- har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
- har kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
- har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
- har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
- har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
- har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
- har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
- har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter:
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
- kan utføre systematiske observasjoner og identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
- kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
- kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
- kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
- kan vurdere laboratorieresultater
- kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
- kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
- kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
- kan beherske aktuell medisinsk teknologi
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
- kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
- kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- kan samarbeide med andre yrkesgrupper
Generell kompetanse:
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
- har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
- kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.
For studenter som gjennomfører emnet 6A i høstsemesteret, består emnet av ca. to uker teoretisk undervisning som forberedelse til kliniske studier, samt åtte uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.
For studenter som gjennomfører emnet 6B i vårsemesteret, består emnet av 10 uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.
I tillegg må følgende være godkjent før sluttvurdering:
- Kommunikasjonskurs
- Student-BEST
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Professional practice builds on the assessment and application of research, and competence from the development of the field and clinical experience. This requires that you, in your professional practice, are able to read, understand and apply research literature and see this in the context of clinical experience and professional development. Theory of science makes up an important part of the basis for understanding scientific activity. Through this part of the course, we want to stimulate an inquisitive and critical approach to knowledge development and with the make the students better equipped to critically assess which basis professional decisions are made. The course Theory of Science and Research Methods also provides an overview of the most used methods in qualitative and quantitative research, as well as on central research ethics principles. Insight into different methods means that you, as a professional practitioner, can identify research literature that is suitable for answering various academic questions.
Vurderingsuttrykk
Admission to the programme.
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of the research process
- has in-depth knowledge of the most commonly used methods in qualitative and quantitative approaches to research
- has in-depth knowledge of the relationship between theory of science and research methods
Skills
The student is capable of
- planning the collection of qualitative and/or quantitative data
- analysing and interpreting quantitative data, such as descriptive tables and figures
- analysing and interpreting qualitative data, such as different kinds of text material
- identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
Competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills through critical analysis and reasoning to different types of knowledge, values and perspectives on humanity
- analysing relevant discipline-related, professional and research ethics issues and proposing solutions
- disseminating academic and research results of relevance to the health and social services
Emneoverlapp
Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.